10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Hlučnost brzd

Vysvětlení hlučnosti brzd
Hlučnost brzd je jedním z hlavních důvodů pro návštěvu servisu a často vzbuzuje nespokojenost u jinak spokojených zákazníků. Může se jednat o složitý problém a často není lehké ho odstranit.

Co je to hlučnost brzd
Hlučnost brzd je zpravidla způsobena vibracemi dílů, které se nacházejí v oblasti podvozku a kol vozidla - mezi pneumatikou a zavěšením ke karoserii. Tyto vibrace mohou přicházet od kteréhokoliv dílu, kolovými ložisky počínaje a kulovým kloubem konče - nejsou vždy způsobeny samotnými brzdovými destičkami i když jim jsou často připisovány. V rámci samotného brzdového systému běžně dochází k několika druhům vibrací, často však nejsou slyšet a to buď z důvodu jejich frekvence nebo intenzity. Hluk je slyšitelný pouze v případě zesílení vibrací.

Co způsobuje hlučnost
Když je intenzita hluku velmi vysoká, je to kvůli "zesilovacímu" efektu z důvodu překrytí frekvencí impulzu a rezonanční frekvence některých součástí brzdového systému. Jinými slovy, současně nastanou dvě nebo více vibrací nebo se zvýši intenzita jedné vibrace a po přenesení na kotouč funguje brzdová destička jako mikrofon - zesiluje hlučnost a činí tak vibrace slyšitelnými.

Jaké jsou typy hlučnosti?

  • Nízkofrekvenční vibrace - chvění

  • Popis
    Hluboký zvuk s frekvencí pod 300 Hz. Obvykle pochází z makrovibrací součástí brzdového systému, např. od kotouče.

    Příčiny
  • Nesprávná tolerance
    • Nesprávné nasazení na náboj
    • Nadměrná odchylka tloušťky kotouče (DTV) Pro určení celkové odchylky DTV zkontrolujte přibližně 10 bodů v rámci celého průměru kotouče.
  • Poškození kotouče

  • Řešení
    Vyměňte kotouč:
    • příčinou chvění může být poškození kotouče nebo
    • vibrace způsobené nesprávným nasazením kotouče na náboj mohly kotouč poškodit. Doporučuje se také vyčistit a promazat všechny povrchy, které mazaní vyžadují.

  • Středněfrekvenční vibrace - skřípání

  • Popis
    Hluk o frekvencí v rozsahu 300 - 5000 Hz. Obvykle vzniká z důvodu mikrovibrací v pístu třmenu nebo v jiném dílu v příslušné části vozidla.

    Příčiny
  • Váznutí pohybu pístu brzdového třmenu a/nebo posuvné části jednoho z třmenů
  • Narušená rovinnost pracovní plochy kotouče, ať už z důvodu nesprávné montáže nebo poškrábání třecím materiálem
  • Případné chyby při montáži destiček, zejména u jednosměrných destiček
  • Nesprávné rozložení případných protihlukových prvků (např. vymezovací podložky atd.)
  • Tloušťka kotouče je menší než minimální tloušťka

  • Řešení
  • Vyčistěte a promažte povrch těch komponentů třmenu, které vykazují vzájemný posuv
  • Proveďte příslušné kroky pro zajištění rovinnosti kotouče po nasazení na náboj v rámci tolerance 0,1 mm. Vyčistěte povrch náboje, opracujte povrch kotouče apod.
  • Vyměňte kotouč
  • Nasaďte destičku správně
  • Správně nasaďte vymezovací podložky (shim) a příslušenství
  • Ztlumte intenzitu vibrací použitím vymezovacích podložek (shim) nebo brzdových destiček s antihlukovou úpravou


  • Vysokofrekvenční vibrace - pískání

  • Popis
    Hlučnost o frekvencí nad 5000 Hz

    Příčiny
    Existuje několik možných příčin "pískání", nejčastěji se však jedná o molekulární vibrace uvnitř třecího materiálu během činnosti brzdového kotouče.

    Řešení
    Vyměňte sadu brdových destiček. Zkontrolujte správnost a řádné nasazení příslušenství (např. objímek třmenu).


  • Vibrace o velmi vysoké frekvenci - ultrazvuk

  • Popis
    Hlučnost o frekvenci nad 12000 Hz, tj. vyšší než horní hranice lidského sluchového vnímání.


    Autor článku:
    JM
    Vloženo: 2010-03-24
    automobily-nahradnidily.cz