10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Pneumatiky

Životnost pneumatik osobních a lehkých nákladních vozů

Pneumatiky jsou jediným spojovacím bodem mezi vozidlem a vozovkou. Musíte si proto být naprosto jistí kvalitou a výkonem vaších pneumatik. Aby tomu tak bylo, doporučujeme vám dodržet následující bezpečností rady. Tato doporučení jsou platná s výjimkou přísnějších lokálních opatření: zákonné regulační požadavky...

Následující doporučení platí pro pneumatiky pro osobní vozidla a lehká nákladní vozidla s označením C nebo LT.

Pneumatiky se skládají z nejrůznějších typů materiálů a pryžových směsí, které mají výkonnostní vlastnosti důležité pro řádnou funkci pneumatiky samotné. Vlastnosti těchto komponentů se v průběhu času vyvíjejí. U každé pneumatiky tato evoluce závisí na celé řadě faktorů, jako jsou například počasí, podmínky, za jakých se pneumatiky skladují, a podmínky, v jakých se pneumatiky používají (zatížení, rychlost, tlak nahuštění, údržba, atd.) a kterým jsou pneumatiky během doby, kdy se používají, vystavovány. Vývoj stavu v závislosti na okolních podmínkách může být velice různý, takže předpovědět přesně životnost určité pneumatiky předem není zkrátka možné.

Z tohoto důvodu se vedle pravidelných kontrol stavu a nahuštění pneumatik prováděných spotřebitelem doporučuje, aby prohlídku stavu pneumatik na osobních vozidlech a lehkých nákladních vozidlech, včetně kontroly stavu jejich rezerv, prováděl pravidelně kvalifikovaný specialista, např. prodejce pneumatik, který zhodnotí, zda je vhodné pneumatiku dále používat. Pneumatiky, které se používají 5 let a déle by měl odborný pracovník zkontrolovat minimálně jednou za rok.

Zdůrazňujeme, že je důležité, aby spotřebitel sledoval nejen stav pneumatiky „na pohled“ a tlak nahuštění, ale také veškeré změny v dynamickém chování, např. rychlejší ucházení pneumatik, hlučnost a vibrace, což by mohly být známky toho, že pneumatiku je třeba vyřadit z provozu, protože jinak by mohlo dojít k defektu.

Není možné předem stanovit, že pneumatiky se vymění tehdy a tehdy, protože jsou tak a tak staré. Nicméně čím starší pneumatika je, tím větší je pravděpodobnost, že ji bude třeba vyměnit kvůli změnám, které v ní proběhly v důsledku používání, nebo z jiných důvodů, které se objeví při kontrole nebo během používání.

Většinu pneumatik je třeba vyměnit dříve než po deseti letech, avšak doporučuje se, aby každá pneumatika, která je stará 10 let a více od data výroby, a to platí i pro rezervní pneumatiku, byla vyměněna čistě z bezpečnostních důvodů, a to i tehdy, vypadá-li pneumatika použitelně a vzorek není sjetý tak, aby ji bylo nutné měnit.

U pneumatik, které spotřebitel pořídil společně s novým vozem již obuté, se doporučuje postupovat dle doporučení výrobce vozu pro výměnu pneumatik, pokud nějaké existuje (avšak nepoužívat déle než 10 let).

Datum výroby pneumatiky se uvádí na boční straně každé pneumatiky. Spotřebitel by si měl na pneumatice najít kód, který začíná písmeny DOT a končí týdnem a rokem výroby. Tak například kód „DOT 1106“ znamená, že pneumatika byla vyrobena 11. týden roku 2006.


Autor článku:
JM
Vloženo: 2010-01-22
automobily-nahradnidily.cz