![]() |
![]() |
![]()
10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro Zkontrolujte letní pneumatiky Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. ... celý článek 04.02.2019 - Péče o automobil v zimě ![]() Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov ... celý článek 11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů ![]() ... celý článek 07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí Bulharsko Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k ... celý článek 07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu. S ... celý článek 20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality? ![]() ... celý článek 08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej ![]() ... celý článek 03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let ![]() ... celý článek 31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech ![]() ... celý článek 17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka. ![]() ... celý článek 23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry. ![]() ... celý článek 16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta ![]() ... celý článek |
Rady motoristůmNejnovější články Opravy a údržba automobilu Výměna pojistekTavné pojistky jsou velmi důležité součástky elektrických obvodů vozidla a závisí na nich veškerý chod elektrických zařízení ve voze. V hlavní pojistkové skříňce jsou pojistky s nožovými kontakty v různě barevném plastovém, u starších automobilů keramickém, tělese. Menší nožové tavné pojistky mají proudovou hodnotu od 5A do 30A stejně jako keramické. Větší tavné pojistky snesou větší proudové zatížení a jsou používány jako přídavné jistící zařízení.V každé tavné pojistce je mezi kontakty upevněn tavný vodič, který se při zkratu zahřeje na tolik, že se přepálí a přeruší - vyřadí daný elektrický obvod z činnosti bez ohledu na vypínač, relé a zdroj energie. Pojistka takto vytvoří ochranu před zkratem a poškozením spotřebiče nebo kabelového svazku. Vozidlo je tak jištěno před požárem od elektrické soustavy vozu. Poškozenou tavnou nožovou pojistku poznáte podle přerušeného tavného drátku mezi kontakty pojistky nebo můžete jednoduše změřit zkoušečkou či voltmetrem, jestli přes pojistku prochází napětí. Další tavné pojistky (tentokrát páskové) jsou určeny pro vyšší proudové zatížení některých důležitých obvodů. Například jsou zde pojistky pro alternátor, posilovač řízení, žhavení, ventilátor chladiče a systémy ABS / ASR / ESP. Hlavní pojistková skříňka bývá umístěna buď uvnitř vozidla v palubní desce nebo v motorovém prostoru. Na krytu pojistkové skříňky je většinou přehledný seznam a označení očíslovaných pojistek. Schéma pojistek bývá i v návodu pro obsluhu vozidla. Podle čísel a znaků lze snadno vyhledat pojistku obvodu, který nepracuje a zkontrolovat ji nebo vyměnit za novou. V krytu pojistkového panelu najdete speciální plastovou pinzetu, kterou můžete pojistky vytahovat z držáků. Rukou lze pojistky demontovat jen velmi obtížně a kovové nástroje nejsou pro vodivost k demontáži vhodné. Přepálenou nebo roztavenou pojistku poznáte podle přerušeného tavného kovového pásku, který je upevněn mezi kontakty pojistky. Po vyjmutí přetavené pojistky si prohlédněte, jak je pojistka označena. Každý elektrický obvod má totiž předepsanou pojistku se jmenovitou proudovou hodnotou. Jako pomůcka k rozlišení Vám pomůže i barva pojistky, která vždy přísluší určitému druhu pojistky. Přetavenou pojistku vždy nahraďte pojistkou se stejnou jmenovitou proudovou hodnotou. Nikdy nepoužívejte pojistky s větší jmenovitou proudovou hodnotou, jinak může dojít k těžkému poškození nebo i k požáru elektrické instalace vozidla. Použijete-li nevhodnou (silnější) pojistku, může se namísto tavného drátku pojistky přehřívat nebo spálit některý vodič v elektrickém obvodu, případně se může poškodit příslušný spotřebič a v krajním případě může dojít k zahoření. Pojišťovna pak v takovém případě zkoumá i správně zvolené tavné pojistky a nemusí vám vyplatit pojistné plnění. Přetaví-li se pojistka opětovně po zapnutí spotřebiče, musíte nejdříve odstranit příčinu poruchy. Nemá smysl opakovaně měnit pojistky. Zpravidla jde o zkrat ve spotřebiči (například spálená žárovka) nebo poškozený plusový kabel (izolace). Pokud je na pojistku připojeno více obvodů, zkuste vadný obvod nelézt postupným zapínáním a vypínáním jednotlivých spotřebičů. po výměně pojistky zkontrolujte delším zapnutím příslušný elektrický obvod a uzavřete kryt pojistkové skříňky. Několikavteřinová kontrola může být nedostatečná, neboť k zahřívání vadného obvodu dojde až po několika minutách. Další páskové pojistky jsou umístěny v motorovém prostoru v držácích u akumulátoru. Zde jsou maticemi upevněny pojistky s proudovým jištěním až 175A. Proto je vhodnější tyto pojistky nechat vyměnit v odborném servisu nebo alespoň při výměně postupovat co nejpečlivěji. Jednotlivé pásky pojistek se nesmí vzájemně dotýkat, nesmí být mechanicky poškozené a zkorodované. Na pojistkovém panelu u akumulátoru jsou tavné pojistky pro okruh klimatizace, automatickou převodovku a systémy ABS / ASR / ESP. Další nožové pojistky (u modelů s elektrickým přídavným topením) najdete na držáku relé za hlavní pojistkou skříňkou. Držák relé a přídavných pojistek topení je přístupný po odklopení a demontáži odkládací přihrádky u řidiče a otevření pojistkového panelu. Autor článku: KM Vloženo: 2009-12-04 |
automobily-nahradnidily.cz |