10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Značení a rozlišení olejů

Motorové oleje se v podstatě skládají ze základního oleje vyrobeného z ropy a výkonnostní směsí přísad (aditiv). Základní olej tvoří asi 90 % objemu oleje, jen malý zbytek tvoří zušlechťující přísady. Aditiva (přísady) zlepšují vlastnosti olejů a jsou do olejů přidávány v daném přesném poměru. Podle typu základního oleje a podle typu a množství přísad a aditiv potom rozlišujeme jednotlivé typy olejů. Převodové oleje jsou vyráběny z podobného základu, ale přísady a aditiva upravují olej pro jiné použítí. Převodové oleje musí odolávat především vysokým tlakům a proto jsou jinak modifikovány. Specifické vlastnosti mají i hydraulické oleje a kapaliny, které najdete v tlumičích pérování nebo posilovači řízení.

Motorové oleje pro mazání spalovacích motorů jsou charakterizovány:
  • Viskozitní klasifikací SAE (Society of Automotive Engineers). Například SEA 15W-50 SAE označuje viskózní třídu, do které olej patří. První číslo (čísla) s písmenem W (Winter) označují viskozitu v zimě. Čím je číslo menší, tím je olej za studena tekutější a proto dříve a lépe vytvoří olejový film na styčných plochách. Číslo za pomlčkou značí viskozitu při vyšší teplotě. Čím je číslo vyšší, tím vyšší snese olej zatížení a nehrozí trhání olejového filmu (polosuché mazání). Tekutější jsou tedy oleje typu 10W, 5W nebo 0W - někdy jsou nazývány jako lehkoběžné oleje. Hodí se ale jen do moderních neopotřebovaných motorů. Do vyběhaných starých motorů nebo do autoveteránů jsou nevhodné. Olej s vyšší viskozitou (15W) za studena lépe vymezí vyšší vůle mezi třecími plochami a omezí v jisté míře hlučnost, která by při použití oleje typu 5W nebo 0W nadměrně vzrostla, současně s vyšší spotřebou oleje.
  • Výkonnostní klasifikací API (American Petroleum Institute). Například API SJ-CF. Americká výkonnostní klasifikace určuje vhodnost použití olejů pro zážehové, vznětové a dvoutaktní motory. Písmeno S ve značce API označuje, že motor je vhodný pro zážehové motory. Písmeno J označuje kvalitu oleje, přičemž platí, že čím vyšší písmeno abecedy, tím kvalitnější je olej. Písmeno C za pomlčkou označuje vhodnost pro vznětové motory a písmeno F značí opět kvalitu oleje. V zásadě platí, že čím dál je písmeno od začátku abecedy, tím je olej kvalitnější (mladší výroby s více přísadami). Platí tedy, že například oleje API SJ-CE nebo CF jsou staršího typu než olej API SJ-CG. K rozpoznání (při výběru oleje) tedy stačí odpočítat písmena v abecedě a hned lze olej posuzovat.
  • Specifikacemi výrobců automobilů. Někteří výrobci automobilů používají pouze klasifikace SAE nebo API, jiní si vytváří vlastní hodnotící kritéria a postupy a vytváří si tak vlastní klasifikace. Například speciální oleje specifikace VW 501 00, 501 01. 502 00 jsou určeny pro vozy koncernu VW (Audi, Škoda, Seat, VW), oleje specifikace Mercedes Benz 227.1 jsou vyrobeny především pro vozy Mercedes.


  • Vliv přísad a aditiv do olejů je z hlediska kvality docela zásadní a proto uvádíme jejich charakteristiky:
  • Protiotěrové přísady - prodlužují životnost mazaných součástí;
  • detergentně dispersní - potlačují tvorbu úsad a kalů;
  • protikorozní (inhibitory koroze) - zabraňují vzniku koroze;
  • protipěnivostní - zabraňují pěnění oleje a vzniku nežádoucích vzduchových bublin v mazací soustavě;
  • vysokotlaké - zlepšují odolnost mazacího filmu při vysokých tlacích;
  • modifikátory viskozity - zvyšují viskozitně teplotní charakteristiku oleje;
  • depresanty - snižovače bodu tuhnutí zlepšují tekutost olejů za nízkých teplot.



  • Autor článku: KM
    Vloženo: 2009-09-24
    automobily-nahradnidily.cz