25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Ekologická dan u starších vozů

Ekologická daň u starších vozů

Od 1. ledna 2009 vstoupila v platnost novela zákona č. 185/2001 Sn., o odpadech, která ukládá povinnost platit ekologickou daň při první registraci čtyřkolového motorového vozidla do 3,5t (kategorie M1a N1). Daň se hradí jak při registraci vozidla dovezeného ze zahraničí, tak i při změně vlastníka v rámci ČR. Vždy je uvalena pouze jednou,při dalších změnách majitele se již nehradí. Tato daň se nevztahuje na motocykly, vozidla nad 3,5t a oficiální veterány.

Povinnost hradit poplatek na podporu sběru, zpracování, využítí a odstranění vybraných autovraků má každý provozovatel (vlastník), který jako první po 1. lednu 2009 registruje vozidlo s určitým stupněm plnění příslušné emisní úrovně.

Poplatek platí žadatel o registraci daného vozidla do registru silničních motorových vozidel na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. tento obecní úřad provádějící registraci vystaví po zaplacení žadateli doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Na dokladu musí být uvedeno identifikační číslo vozidla (VIN) nebo číslo karosérie, případně podvozku.

Pro jednoznačnost určení, kdy nastává povinnost hradit ekologický poplatek u vozidel nesplňující alespoň mezní hodnoty emisí Euro 3 (převody z dědictví, vývoz vozidla atd.), je vodítkem zákonné požadování evidenční kontroly. Pokud je vyžadována evidenční kontrola, pak vzniká i povinnost poplatek hradit. V této sousvislosti je třeba připomenout, že pro vývoz vozidla do zahraničí není evidenční kontrola nezbytná (vozidlo odchází z registru ČR a tento úkon je nadbytečný)a tudiž ani polatek není vyžadován.

Pokud v osvědčení o registraci vozidla (resp. v technickém průkazu)není uvedena přímo mezní hodnota, tak se vychází z předpokladu, že vozidlo neplní ani nejnižší mezní hodnotu emisí - Euro 1 a tudiž tomu odpovídá výše poplatku, tj. 10 000 Kč. tento předpoklad vychází ze skutečnosti, že při typovém schvalování vozidel v minulosti, která již plnila mezní hodnotu emisí Euro 1, byl emisní předpis v rámci schválení technické způsobilosti váděn,potažmo zapisován do technického průkazu. V případě, že se žadatel o první registraci či přeregistraci domnívá, že vozidlo i přes absenci zápisu plní určitou mezní hodnotu emisí a může tuto skutečnost věrohodně prokázat, tak na základě doložené žádosti provede úřad zápis tohoto plnění do technického průkazu či osvědčení o registraci vozidla. Za věrohodné prokázání plnění mezní hodnoty emisí, resp. plnění konkrétního emisního předpisu či směrnice se považuje vyjádření výrobce či akreditovaného zástupce výrobce.


Autor článku:
MM     Tel: 571612487
automobily-nahradnidily.cz