10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Demontáž a montáž brzdového bubnu

Vozidla s datem výroby okolo roku 1970 nebo starší užívala bubnové brzdy na všech kolech, vozidla mladší používají bubnové brzdy jen na zadní nápravě nebo již využívají kotoučové brzdy na všech kolech. Před vlastní demontáži je třeba zajistit vozidlo proti pohybu a vyzvednou jeho zadní část (kde jsou tedy bubnové brzdy). K zajištění proti pohybu použijte klíny ke kolům - ruční brzdu nelze použít. Bezpečnou polohu zvednutého vozu zajistěte stabilními podpěrami na pevném betonovém nebo asfaltovém povrchu.

  • Demontujte zadní kolo a povolte páku ruční brzdy.
  • Vyšroubujte pojistný šroub brzdového bubnu. Nejde-li šroub povolit, lehce ho poklepejte a postříkejte ho odrezovačem.
  • Nyní uchopte buben a stáhněte ho z náboje kola. Pokud buben nejde sejmout proto, že drhne o roztažené brzdové čelisti, vložte do otvoru pro kolový šroub štíhlý šroubovák nebo dostatečně dlouhý trn a tím uvolněte klín samostavu (směrem nahoru) do základní výchozí polohy. K uvolnění roztažených čelistí brzdy někdy pomůže povolit seřizovací matice M6 na táhlech ruční brzdy uvnitř vozu nebo stačí povolit odvzdušňovací šroub brzdového válečku příslušného kola.
  • Po demontáži brzdový buben dobře očistěte, abyste mohli zkontrolovat stav třecích ploch a stav průběžného opotřebení brzdových čelistí. Brzdový buben nesmí být rozpraskaný nebo vydřený. Měřením vnitřního průměru bubnu se ujistěte, že stav opotřebení nesahá za povolenou mez. Nový buben má vnitřní rozměr 200 mm, maximální vnitřní rozměr při opotřebení je 201 mm. Rámec opotřebení zjistíte i podle vnitřního okraje brzdového bubnu. Je-li schodek na okraji třecí brzdové plochy uvnitř bubnu vetší než 1 milimetr, je vhodné buben buď přesoustružit nebo vyměnit za nový. Důvodem k výměně je také ovalita bubnu, která způsobuje házivost a nesouměrnost při brzdění.
  • Před montáží nového bubnu nezapomeňte odstranit konzervační povlak - mastné brzdové čelisti nebo buben jsou nepřípustné pro dokonalý brzdový účinek.
  • Povytáhnutím klínku (směrem nahoru) samostavu uvolněte brzdové čelisti tak, aby je vratné pružiny stáhly co nejvíc k sobě. Jestliže jste tento krok provedli již před demontáží, proveďte jen jeho kontrolu.
  • Brzdový buben nasaďte na náboj kola a dobře jej usaďte.
  • Zajistěte buben upevňovacím šroubem.
  • Několikrát sešlápněte brzdový pedál(nejlépe s nastartovaným motorem), aby se mohly roztáhnout samostavěcí mechanismy v brzdovém soustrojí.
  • Uvnitř vozu seřiďte lanovody ruční(parkovací) brzdy.
  • Otáčením brzdového bubnu si zkontrolujte, že brzdy při jízdě nedrhnou.
  • Namontujte kolo(a), sundejte vozidlo z heveru, proveďte zkušební jízdu.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz