09.12.2024 - Provoz dieselu v zimě

Diesel v zimě: Jak zabránit problémům s naftou?

Dieselové motory mají mnoho výhod, nižší spotřebou počínaje a vyšším
... celý článek

02.12.2024 - Jak si poradit se zamrzlým zámkem

Jak si u auta poradit se zamrzlým zámkem nebo dveřmi

Zamrzlé zámky nebo dveře mohou během zimy čas od času postihnou
... celý článek

29.11.2024 - Topení a klimatizace v zimě

Topení a klimatizace v zimě

S příchodem zimy řidiče začínají trápit nízké teploty, mlžení oken a obecně snížený komf
... celý článek

25.11.2024 - Příprava ostřikovačů na zimu

Příprava ostřikovačů na zimu

Péče o ostřikovače je během zimního období zásadní pro zajištění dobré viditeln
... celý článek

22.11.2024 - Jak se správně starat o interiér vozu?

Údržba interiéru v autě

Interiér auta je místem, kde mnoho z nás tráví spoustu času – ať už jde o každodenní dojíždě
... celý článek

22.11.2024 - Jak efektivně používat tempomat?

Jak efektivně využívat tempomat při dlouhých cestách

Tempomat je jedním z nejužitečnějších pomocníků moderního řidič
... celý článek

21.11.2024 - Jak se připravit na dlouhou cestu autem?

Jak se připravit na dlouhou cestu autem

Čeká vás dlouhá cesta autem? Jedete na dovolenou, za rodinou nebo na
... celý článek

21.11.2024 - Jak prodloužit životnost auta?

Jak prodloužit životnost auta

Pro většinu lidí je auto jednou z největších investic a proto je
... celý článek

19.11.2024 - Jak snížit spotřebu paliva?

Jak snížit spotřebu paliva?

Rostoucí ceny pohonných hmot motivují spoustu řidičů hledat způsoby, jak snížit spotřebu
... celý článek

19.11.2024 - Jak pečovat o lak auta?

Jak pečovat o lak vašeho vozidla?

Péče o lak automobilu není jen otázkou estetickou ale také praktickou,
... celý článek

18.11.2024 - Aditiva pro automobily

Aditiva pro auta: Co jsou a jak mohou pomoci vašemu vozidlu?

Aditiva pro auta jsou speciální chemické přísady, které
... celý článek

15.11.2024 - Jak jezdit v zimě?

Jízda po sněhu

Jízda po sněhu je jednou z nejnáročnějších situací, se kterou se může řidič setkat. Aby byla jízda bez
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Demontáž a montáž brzdového bubnu

Vozidla s datem výroby okolo roku 1970 nebo starší užívala bubnové brzdy na všech kolech, vozidla mladší používají bubnové brzdy jen na zadní nápravě nebo již využívají kotoučové brzdy na všech kolech. Před vlastní demontáži je třeba zajistit vozidlo proti pohybu a vyzvednou jeho zadní část (kde jsou tedy bubnové brzdy). K zajištění proti pohybu použijte klíny ke kolům - ruční brzdu nelze použít. Bezpečnou polohu zvednutého vozu zajistěte stabilními podpěrami na pevném betonovém nebo asfaltovém povrchu.

  • Demontujte zadní kolo a povolte páku ruční brzdy.
  • Vyšroubujte pojistný šroub brzdového bubnu. Nejde-li šroub povolit, lehce ho poklepejte a postříkejte ho odrezovačem.
  • Nyní uchopte buben a stáhněte ho z náboje kola. Pokud buben nejde sejmout proto, že drhne o roztažené brzdové čelisti, vložte do otvoru pro kolový šroub štíhlý šroubovák nebo dostatečně dlouhý trn a tím uvolněte klín samostavu (směrem nahoru) do základní výchozí polohy. K uvolnění roztažených čelistí brzdy někdy pomůže povolit seřizovací matice M6 na táhlech ruční brzdy uvnitř vozu nebo stačí povolit odvzdušňovací šroub brzdového válečku příslušného kola.
  • Po demontáži brzdový buben dobře očistěte, abyste mohli zkontrolovat stav třecích ploch a stav průběžného opotřebení brzdových čelistí. Brzdový buben nesmí být rozpraskaný nebo vydřený. Měřením vnitřního průměru bubnu se ujistěte, že stav opotřebení nesahá za povolenou mez. Nový buben má vnitřní rozměr 200 mm, maximální vnitřní rozměr při opotřebení je 201 mm. Rámec opotřebení zjistíte i podle vnitřního okraje brzdového bubnu. Je-li schodek na okraji třecí brzdové plochy uvnitř bubnu vetší než 1 milimetr, je vhodné buben buď přesoustružit nebo vyměnit za nový. Důvodem k výměně je také ovalita bubnu, která způsobuje házivost a nesouměrnost při brzdění.
  • Před montáží nového bubnu nezapomeňte odstranit konzervační povlak - mastné brzdové čelisti nebo buben jsou nepřípustné pro dokonalý brzdový účinek.
  • Povytáhnutím klínku (směrem nahoru) samostavu uvolněte brzdové čelisti tak, aby je vratné pružiny stáhly co nejvíc k sobě. Jestliže jste tento krok provedli již před demontáží, proveďte jen jeho kontrolu.
  • Brzdový buben nasaďte na náboj kola a dobře jej usaďte.
  • Zajistěte buben upevňovacím šroubem.
  • Několikrát sešlápněte brzdový pedál(nejlépe s nastartovaným motorem), aby se mohly roztáhnout samostavěcí mechanismy v brzdovém soustrojí.
  • Uvnitř vozu seřiďte lanovody ruční(parkovací) brzdy.
  • Otáčením brzdového bubnu si zkontrolujte, že brzdy při jízdě nedrhnou.
  • Namontujte kolo(a), sundejte vozidlo z heveru, proveďte zkušební jízdu.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz