11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

08.02.2015 - Ministr dopravy varuje před falešnými dálničními známkami

„Máme informace, že se objevily padělané dálniční známky v počtu několika set kusů. Takže já bych rád upozornil, že poku
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank
26.03.2013 - Výstražná světla v koloně.

Prostým zapnutím výstražných světel lze významně snížit riziko nárazu zezadu zejména při dojíždění kolon na dálnicích nebo prudkém brzd
... celý článek
www.automobily-nahradnidily.cz/?st=clank

AKTUALITY

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů používaných v prvovýrobě), které slouží k opravám aut po havárii. Jedná se o díly jako blatníky, nárazníky nebo světla. Tyto útoky svádí k otázce, jestli někomu nejde o diskreditaci těchto dílů.

Na nezávislém trhu s náhradními díly je obrovská konkurence. Z jedné strany jsou to zákazníci, kteří hledají možnosti jak co nejvíc snížit cenu opravy svého auta. Z druhé strany je to vysoký počet servisů v naší republice (6.000 nezávislých servisů), což znamená, že na některých místech je přetlak autoopraven. Autoopraven specializujících se na karosářské opravy je sice méně, ale stále dost na to, že je konkurence nutí snižovat ceny. U autorizovaných servisů takovou konkurenci tak moc nevidíme, vzhledem k velkým vzdálenostem mezi jednotlivými značkovými servisy. Pokud je tedy zákazník nalákán do autorizovaného servisu, je víceméně donucen zaplatit jakoukoliv cenu.

Velká konkurence na nezávislém trhu způsobuje, že nejenom cena karosářských oprav, ale také karosářských dílů kupovaných mimo síť autorizovaných servisů, je nízká. Snad dokonce až tak nízká, že to má negativní vliv na nahlížení zákazníků na tyto díly.

Tady se nám nabízí otázka. Při jakém rozdílu cen dílu porovnatelné jakosti s originálním dílem vzniká podezření, že je to nekvalitní produkt? Průzkumy ukazují, že pokud je díl levnější o 50%, až 40% lidí neznalých problematiky výroby ho automaticky považuje za horší výrobek. Z toho můžeme usuzovat, že příliš levné díly jsou vnímány jako produkty se špatnou kvalitou, což má za následek tvorbu mýtů o jejich žalostné jakosti a zároveň přispívá k vytváření špatného obrazu o nezávislém trhu.

V případě oprav aut po havárii se řešení mimo řidiče a servis účastní také třetí strana, pojišťovna. Je celkem přirozené, že všechny tři strany mají na věc jiný názor. Řidič chce mít co nejlépe opravený vůz, servis chce co nejvíc vydělat a pojišťovna chce za odstranění škody zaplatit co nejméně, aby to neovlivnilo její finanční výsledky. Samozřejmostí je rovněž požadavek řidiče, že u pojistné události, která je placena z peněz pojišťovny, chce použít ty nejlepší díly, které jsou vesměs také nejdražší.

Situace se radikálně mění, pokud oprava auta probíhá bez účasti pojišťovny. Potom řidič, který opravu financuje ze svého, se velmi důkladně zajímá, kde a z jakých dílů se bude opravovat jeho vůz. V závislosti na obsahu jeho peněženky se mu nabízí široká škála možností.

Například si může vybrat k opravě nové díly od nezávislých výrobců, kteří dodávají také do tzv. prvovýroby, což znamená, že se jedná o stejné díly, z jakých je nové auto. Podle unijního názvosloví můžeme tyto díly, i když na nich není logo výrobce auta, ale pouze logo faktického výrobce, nazývat také originálními.

A zde je například zajímavý přístup k takovým originálním, sice bez loga výrobce auta, dílům osvětlení. A to jak ze strany nezávislých servisů, tak autorizovaných. Pouze sotva 54% autorizovaných servisů a 63% nezávislých servisů nevidí kvalitativní rozdíl mezi těmito díly a díly s logem výrobce aut. Ten je samozřejmě sám nevyrábí, ale objednává u výrobních firem, které své zboží nabízí také na běžném trhu. Důvodem takové situace se z jedné strany zdá být neznalost a z druhé strany vliv šířených mýtů, lží a polopravd.

Vrátíme-li se k tématu rozhodování zákazníka, který si opravu financuje sám, ukazuje se, že díly s logem výrobce si vybírá velice zřídka. Představují méně než 25% všech použitých dílů při takových opravách prováděných nezávislými servisy.

Na závěr lze tedy říci, že i přes šířící se mýty o neoriginálních dílech, zůstává důvěra řidičů v tyto díly nadále vysoká. Samozřejmě na to má svůj nezanedbatelný vliv vyvážený poměr mezi jejich kvalitou a cenou.

2015-08-20

automobily-nahradnidily.cz