Veselé Vánoce a šťastný nový rok 2025 Děkujeme Vám za spolupráci v uplynulém roce a přejeme Vám klidné prožití vánočních svátků a mnoho úspěchů v novém roce. ... celý článek 20.12.2024 - Kontrola tlaku v pneumatikách Proč je důležité (nejen) v zimě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách? Zima je pro automobilisty období ... celý článek 09.12.2024 - Provoz dieselu v zimě Diesel v zimě: Jak zabránit problémům s naftou? Dieselové motory mají mnoho výhod, nižší spotřebou počínaje a vyšším ... celý článek 02.12.2024 - Jak si poradit se zamrzlým zámkem Jak si u auta poradit se zamrzlým zámkem nebo dveřmi Zamrzlé zámky nebo dveře mohou během zimy čas od času postihnou ... celý článek 29.11.2024 - Topení a klimatizace v zimě Topení a klimatizace v zimě S příchodem zimy řidiče začínají trápit nízké teploty, mlžení oken a obecně snížený komf ... celý článek 25.11.2024 - Příprava ostřikovačů na zimu Příprava ostřikovačů na zimu Péče o ostřikovače je během zimního období zásadní pro zajištění dobré viditeln ... celý článek 22.11.2024 - Jak se správně starat o interiér vozu? Údržba interiéru v autě Interiér auta je místem, kde mnoho z nás tráví spoustu času – ať už jde o každodenní dojíždě ... celý článek 22.11.2024 - Jak efektivně používat tempomat? Jak efektivně využívat tempomat při dlouhých cestách Tempomat je jedním z nejužitečnějších pomocníků moderního řidič ... celý článek 21.11.2024 - Jak se připravit na dlouhou cestu autem? Jak se připravit na dlouhou cestu autem Čeká vás dlouhá cesta autem? Jedete na dovolenou, za rodinou nebo na ... celý článek 21.11.2024 - Jak prodloužit životnost auta? Jak prodloužit životnost auta Pro většinu lidí je auto jednou z největších investic a proto je ... celý článek 19.11.2024 - Jak snížit spotřebu paliva? Jak snížit spotřebu paliva? Rostoucí ceny pohonných hmot motivují spoustu řidičů hledat způsoby, jak snížit spotřebu ... celý článek 19.11.2024 - Jak pečovat o lak auta? Jak pečovat o lak vašeho vozidla? Péče o lak automobilu není jen otázkou estetickou ale také praktickou, ... celý článek |
AKTUALITY08.06.2015 - Jak a kdy měnit olejVýrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborníci na maziva radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí.Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít. K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty. Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje. Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný. Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím systému a smíchá se s novou. Pohodlí na úkor kvality Odborníci tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů. Je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejové vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem. Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně. Dbejte na výměnu filtru Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. I ti největší šetřílkové by si měli často a pravidelně měnit filtr, když ne olej. Kondici oleje ovlivňuje přetěžování motoru a také kvalita paliva. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva. Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré olejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost. Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. Zkoušeli a porovnávali a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání. Pořádně propláchnout Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací. Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí. Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit. Tyto přípravky ale ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba. Lepším řešením je dle odborníků proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji. 2015-06-08 |
automobily-nahradnidily.cz |