22.12.2025 - Přejeme Vám i všem Vašim blízkým příjemné prožití vánočních svátků

To nejcennější pod stromečkem je vaše důvěra.

Děkujeme, že jste si pro své vozy v uplynulém roce vybírali naše náhradní díly a d
... celý článek

26.11.2025 - Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu?

Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu? Letní kapalina v mrazech zamrzá, ucpává hadičky i trysky a v silných mrazech může ostřikovací s
... celý článek

Hledáme posilu do našeho týmu!

Hledáme posilu do našeho týmu!

Baví Tě auta a máš obchodního ducha? Přidej se k nám!
Do našeho obchodu hledáme prodejce
... celý článek

25.08.2025 - Jaké jsou nejčastější podvody při prodeji ojetých aut?

Pořízení ojetého vozu může být výhodné, ale zároveň skrývá určitá rizika. Ne všichni prodejci totiž hrají fér a často se snaží zakrýt s
... celý článek

15.08.2025 - Jak poznat opotřebené tlumiče a pružiny?

Léto je čas výletů, plně naloženého auta a dlouhých cest na dovolenou. A právě v takových chvílích dostává podvozek nejvíce zabrat. Tlu
... celý článek

04.08.2025 - Kontrola pojistek v autě

Nejde rádio, světla nebo centrální zamykání? Často za tím stojí jediná drobnost – vadná pojistka. Zkontrolovat ji přitom zvládnete sami
... celý článek

09.07.2025 - Jízda v dešti – tipy pro bezpečnou jízdu

Meteorologové nás varují před vydatnými dešti a tak stoji za to si připomenout, jak déšť zásadně ovlivňuje jízdní podmínky. Zhoršená vi
... celý článek

25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Jaký přívěs lze táhnout za autem

Jaký přívěs lze táhnout za osobním autem? Jaké jsou maximální hmotnosti?

Velké množství nejasností existuje v tom, jak těžký přívěs lze připojit za osobní automobil, případně v tom, jaká pravidla je třeba dodržet.

Základní pravidla pro spojovatelnost vozidel do soupravy stanoví §14 vyhl. č. 341/2002 Sb. takto (další výklad se bude týkat pouze vozidla kategorie M1, tj. běžného osobního auta):

- Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla.

- Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla.

- Nebrzděná vozidla kategorie O1 (tj. přívěsy do 750 kg) mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

- Okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.

K pochopení výše uvedených pravidel je nutno uvést definice některých výše uvedených pojmů:

- Okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při provozu vozidla na pozemních komunikacích.

- Největší povolená hmotnost – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno v provozu na pozemních komunikacích.

- Provozní hmotnost – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení.

A nyní budou výše uvedená pravidla vysvětlena na příkladu konkrétního vozidla. Pro názornou ukázku uveďme příklad, ve kterém má tažné vozidlo největší povolenou hmotnost podle technického průkazu 2 000 kg a v daném případě okamžitou hmotnost 1 650 kg a táhne brzděný přívěs.

Podle prvního pravidla platí, že pokud se jedná o vozidlo s vyšší konstrukční rychlostí než 40 km/h, pak okamžitá hmotnost přívěsu smí být až 2 475 kg, pokud to ovšem nebude dále omezeno.

Podle druhého pravidla platí, že pokud bude např. největší povolená hmotnost jízdní soupravy dle technického průkazu 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost soupravy nesmí být vyšší než tato hodnota. Pokud bude okamžitá hmotnost vozidla 1 650 kg a největší povolená hmotnost soupravy 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost přívěsu nemůže být vyšší než 1 850 kg, tedy výrazně nižší, než by se mohlo zdát z prvního pravidla.

Jak patrno, je třeba vždy velmi pečlivě prostudovat údaje z technických průkazů obou vozidel, aby si řidič byl jist, že konkrétní přívěs smí za vozidlo připojit.


Autor článku:
MM     Tel: 571612487
automobily-nahradnidily.cz