26.11.2025 - Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu?

Máte už vyměněnou ostřikovací kapalinu? Letní kapalina v mrazech zamrzá, ucpává hadičky i trysky a v silných mrazech může ostřikovací s
... celý článek

Hledáme posilu do našeho týmu!

Hledáme posilu do našeho týmu!

Baví Tě auta a máš obchodního ducha? Přidej se k nám!
Do našeho obchodu hledáme prodejce
... celý článek

25.08.2025 - Jaké jsou nejčastější podvody při prodeji ojetých aut?

Pořízení ojetého vozu může být výhodné, ale zároveň skrývá určitá rizika. Ne všichni prodejci totiž hrají fér a často se snaží zakrýt s
... celý článek

15.08.2025 - Jak poznat opotřebené tlumiče a pružiny?

Léto je čas výletů, plně naloženého auta a dlouhých cest na dovolenou. A právě v takových chvílích dostává podvozek nejvíce zabrat. Tlu
... celý článek

04.08.2025 - Kontrola pojistek v autě

Nejde rádio, světla nebo centrální zamykání? Často za tím stojí jediná drobnost – vadná pojistka. Zkontrolovat ji přitom zvládnete sami
... celý článek

09.07.2025 - Jízda v dešti – tipy pro bezpečnou jízdu

Meteorologové nás varují před vydatnými dešti a tak stoji za to si připomenout, jak déšť zásadně ovlivňuje jízdní podmínky. Zhoršená vi
... celý článek

25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Kontrola a výměna brzdových čelistí

Běžná kontrola stavu opotřebení brzdových čelistí je možná buď po demontáži brzdového bubnu nebo otvorem ve štítu zadní brzdy, který je zakrytý ucpávkou. Tímto otvorem můžete za pomocí svítilny, případně i zrcátka prohlédnout tloušťku obložení brzdové čelisti. Je to ale jen orientační prohlídka, protože kontrolním otvorem lze vidět jen malou část z jedné brzdové čelisti. Spolehlivější a dokonalejší kontrolní metoda je první možnost, demontáž bubnu. Na brzdových čelistech kontrolujte především stav opotřebení. Tloušťka třecího materiálu nesmí být zpravidla menší než 1,5 mm. Tloušťku nového obložení zjistíte v dílenské příručce nebo servisní knížce vašeho vozidla. Důvodem k výměně obložení je i jeho znečištění mastnotou nebo brzdovou kapalinou.

Při poškození některé z brzdových čelistí vyměňte vždy celou sadu, to znamená 2+2 čelisti na každém kole, abyste dosáhli spolehlivé souměrnosti na celé nápravě. Příčinu znečištění brzdových čelistí nejprve odstraňte a až potom namontujte nové čelisti. Mastnotu na brzdách může způsobit průnik mazacího tuku z ložisek kol nebo vniknutí brzdové kapaliny z poškozených brzdových válečků v kolech.

  • Demontáž brzdových čelistí je možná jen po demontáži brzdových bubnů - viz kapitola demontáž a montáž brzdového bubnu.
  • Před vlastní demontáží brzdových čelistí proveďte důkladnou očistu celého brzdového ústrojí.
  • Dobře si poznačte nebo nakreslete vzájemnou polohu jednotlivých komponentů (pružin,čepů,čelistí a pák).
  • Uvnitř vozu uvolněte seřizovací matici na páce ruční brzdy, tím se vám mírně uvolní páky ruční brzdy v mechanismu brzd zadních kol.
  • Kleštěmi uchopte misku pružiny a otočte ji o devadesát stupňů tak, aby se uvolnil vodící kolík brzdové čelisti. Někdy se miska protáčí současně s kolíkem, proto kolík druhou rukou přidržujte na zadní straně štítu brzdy. Stáhněte z kolíku misku i s tlačnou pružinou a kolík můžete vyjmout. Podle tohoto postupu uvolněte i ostatní upevňovací kolíky. Každá brzdová čelist je připevněna jedním kolíkem s podložkou a pružinou.
  • Mírným roztažením brzdových čelistí vyhákněte spodní konec čelistí s držáku.
  • Pomocí kleští vyhákněte spodní vratnou pružinu.
  • Směrem dolů uvolněte horní konce brzdových čelistí z brzdového válce. Při tomto manévru dejte pozor, ať nepoškodíte manžety brzdového válce. Brzdový válec zajistěte (například pevnou gumičkou) proti rozevření - nesmíte v žádném případě šlapat na pedál brzdy!
  • Pootočte brzdové čelisti na zadní stranu a vyhákněte od úběžné brzdové čelisti lanovod ruční brzdy. Nyní jste uvolnili komplet brzdových čelistí a můžete jej dále rozebírat.
  • Z brzdové čelisti vyhákněte pružinu klínku samostavěcího mechanismu. Klínek vyjměte spolu s pružinou.
  • Tahem čelisti od sebe uvolněte rozpěrnou páku a potom vyhákněte horní vratnou pružinu.
  • Očistěte celé brzdové ústrojí a zkontrolujte všechny jeho součásti. Všechny pružiny vyměňte bez ohledu na jejich stav, okem totiž těžko poznáte, jak jsou pružiny vytahané.
  • Zkontrolujte těsnost manžet brzdového válce v kole. Pakliže je pod prachovkou brzdová kapalina nebo je od kapaliny potřísněn štít brzdy nebo čelisti, je třeba brzdový válec vyměnit. Důvodem k výměně brzdového válečku jsou také zadřené pístky.
  • Do náběžné čelisti zahákněte horní slabší pružinu. Na čelist nastrčte rozpěrku a druhý konec pružiny zahákněte do rozpěrky.
  • Mezi náběžnou čelist a rozpěrku nasaďte klínek samostavu.
  • Do úběžné a následně do náběžné čelisti zahákněte silnější vratnou pružinu.
  • Rozpěrku usaďte dobře ve výřezech čelistí. Na páku ruční brzdy připojte připojte lanovod parkovací brzdy.
  • Připojte pružinu samostavu nejprve na klínek a potom i na náběžnou čelist.
  • Z brzdového válce sundejte zajišťovací gumičku a sestavu čelistí nasaďte na štít brzdy. Čelisti musíte nahoře dobře usadit na pístky brzdového válce.
  • Pomocí kleští a ostrého štíhlého háku nasaďte spodní vratnou pružinu. Čelisti dole zaklesněte za zarážku na štítu brzdy.
  • Brzdové čelisti usaďte ve středu štítu brzdy. K vystředění můžete používat brzdový buben, který musí jít zlehka nasadit na brzdové soustrojí.
  • Po usazení prostrčte na každé čelisti a štítu brzdy zajišťovací kolík, nasaďte tlačnou pružinu a podložku. Pootočením podložky o devadesát stupňů zajistíte podložku na kolíku proti vypadnutí.
  • Nasaďte brzdový buben na náboj kola.
  • V kabině seřiďte táhlo ruční brzdy, doplňte brzdovou kapalinu a několikrát sešlápněte brzdový pedál (nejlépe při nastartovaném motoru - aby byl v chodu posilovač), aby se mohly čelisti usadit a nastavil se samostavěcí mechanismus. Samostav tak automaticky nastaví provozní vůli mezi bubnem a třecí plochou brzdových čelistí.
  • Otáčením zadních odbržděných kol zkontrolujte, že brzdy nezadrhávají nebo "neváznou".
  • Ideální funkce nových brzd nastane až po ujetí několika stovek kilometrů. Třecí plochy brzdového obložení a brzdového bubnu se musí navzájem přizpůsobit.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz