25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Kontrola a výměna oleje v převodovce

Množství oleje v převodovce kontrolujte dle servisních intervalů, alespoň po ujetí každých 30 000 kilometrů (automobily vyrobené před rokem 1980 i častěji) nebo když zjistíte, že vám olej z převodovky uniká. Při větším úniku oleje může dojít k vážnému poškození převodovky (poškození ložisek a ozubených kol), neboť nedostatečná olejová náplň není schopna zabezpečit bezchybné mazání. Výměna oleje v převodovce se provádí dle doporučení výrobce podle typu oleje zpravidla po ujetí 60-100 000 km. Současné vozy mohou mít tak zvanou trvalou náplň převodovky, což znamená, že se olej nemění. Při výměnách se často zapomíná na olej v rozvodovce, diferenciálu nebo mezinápravovém diferenciálu (u automobilů s náhonem na všechna čtyři kola). Výměnu oleje v běžné mechanické převodovce můžete zvládnout sami, obtížnější může být výměna v automatické převodovce nebo v přílušenství pohonu 4x4.

  • Při kontrole nebo výměně převodového oleje postavte vozidlo na vodorovnou plochu. Kontrolu nebo výměnu oleje v převodovce provádějte s motorem v klidu, nejlépe po delším odstavení vozu (stačí alepoň 5-10 minut). Ihned po jízdě je totiž olej rozstříkán (ve formě mlhoviny) na stěnách převodové skříně a nestačí stéct. Při kontrole byste zjistili příliš malé množství oleje. Před výměnou oleje je vhodné krátkou jízdou převodový olej zahřát. Studený olej je hustý, teplý bude vytékat z převodovky lépe.
  • Kontrola hladiny oleje se provádí otvorem buď po demontáži kontrolní nebo nalévací zátky nebo otvorem, do kterého je umístěn náhon tachometru (například Favorit, Felicia). Nalévací zátka je zpravidla umístěna na boku skříně převodovky a může mít šestihranný nebo čtyřhranný tvar. Náhon tachometru je ve skříni převodovky umístěn shora a proti vypadení jej zajišťuje upevňovací deska s drážkou a otvorem se šroubem M6.
  • Nástrčkovým nebo univerzálním stavěcím klíčem odšroubujte nalévací nebo kontrolní zátku a do otvoru zasuňte měrku, kterou si můžete vyrobit třeba z kousku pevného drátu nebo kulkatiny. Olej z otvoru může začít vytékat nebo musíte na měrce naměřit, že hladina oleje je hned pod spodním okrajem otvoru nebo tak, jak doporučuje výrobce (například 5 mm pod spodním okrajem kontrolního otvoru). Když olej vytéká, zátku ihned našroubujte zpět, ať vám zbytečně nevyteče ven. Když je hladina oleje nižší, než stanovuje výrobce, musíte olej doplnit.
  • U vozů, kde se provádí kontrola otvorem náhonu tachometru, odšroubujte zajišťovací šroub náhonu a za upevňovací desku vysuňte náhon i s ozubením ven z převodovky. Pozor, ať při vysunutí náhonu nenapadají do převodovky nečistoty. Vyndat například šroub spadlý do otvoru převodovky je velmi obtížné, ne-li nemožné.
  • Hladina oleje se udává (u vozu Favorit, Felicia) 4 mm od spodní hrany plastového ozubeného kolečka náhonu tachometru, ale lanko i s ozubením se často při demontáži vysune z bowdenu. Proto je lépe vycházet z hladiny oleje v převodovce. Převodový olej musí bezpečně zakrýt dorazovou plochu pro ozubené kolečko náhonu, přesněji řečeno musí být asi 2-4 mm nad touto plochou.
  • Před vypouštěním oleje si připravte vhodnou nádobu na olej a očistěte okolí vypouštěcí zátky. Nespleťte si vypouštěcí zátku s aretačním šroubem! Demontujte zátku a nechte starý olej dobře vytéci a vykapat, aby vytekly všechny nečistoty.
  • Olej můžete vypouštět přes jemné sítko, abyste zachytili případné pevné nečistoty. Na sítku můžete zachytit drobné úlomky ozubených kol nebo synchronních kroužků a můžete podle toho zjistit opotřebení převodové skříně. Kovové magnetické úlomky se zachytí i na magnetu, který je zpravidla umístěn v zátce převodovky. Podle množství zachycených nečistot (kovových šupin a pilin) můžete usuzovat, jaké je opotřebení převodovky. Podle barvy a velikosti vyplavených částic můžete provést i podrobný rozbor. Analýzu lze provést i ze zachyceného oleje.



  • Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO ondrej.weigel@cpress.cz.

    Autor článku: KM     Tel: 571612487
    Vloženo: 2009-10-06
    automobily-nahradnidily.cz