10.03.2023 - Příprava automobilu na jaroZkontrolujte letní pneumatiky
Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. ... celý článek 04.02.2019 - Péče o automobil v zimě
Kvalitní zimní obutí
Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov ... celý článek 11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů
Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří ... celý článek 07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničíBulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k ... celý článek 07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimuSvé auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.
S ... celý článek 20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?
V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív ... celý článek 08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej
Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo ... celý článek 03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let
Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1 ... celý článek 31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech
Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t ... celý článek 17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.
Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní ... celý článek 23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.
Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav ... celý článek 16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta
Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při ... celý článek
|
Rady motoristům
Nejnovější články Opravy a údržba automobilu Nabíjení autobateriePři dobíjení autobaterie se řiďte radami výrobce, které najdete v každém záručním listě nebo jsou uvedené na štítku autobaterie. Následující text obsahuje všeobecné rady, jak s autobaterií zacházet.
Autobaterii nabíjejte vždy vyjmutou z vozu nebo alespoň odpojenou od všech přívodních kabelů.
Před nabíjením uvolněte zátky jednotlivých článků a volně je položte na nalévací otvory tak, aby bylo zamezeno při plynování autobaterie vystřikování kyseliny ven z autobaterie.Tímto zároveň zamezujete taky tomu, že se bude měnit koncentrace elektrolytu v autobaterii neboť běžně se autobaterie dolévá v průběhu provozu již jenom destilovanou vodou. Zátky musí být položeny volně na otvorech!! Při nabíjení se autobaterie zahřívá, uvolňují se výpary a pokud by zátky nebyly uvolněny, mohlo by dojít k detonaci.(Některé opticky uzavřené akumulátory (bezúdržbové) mají na víku tzv. „magické oko“, které ukazuje stav nabití a výšku hladiny elektrolytu. Zelené zbarvení oka signalizuje nabitý akumulátor, tmavé zbarvení signalizuje, že je nutno akumulátor dobít, bílé zbarvení signalizuje, že akumulátor je nutné vyměnit. Tyto baterie, stejně jako baterie bez zátek, nevyžadují doplňování hladiny elektrolytu.
Proveďte kontrolu hladiny elektrolytu, je-li mezi značkami MIN a MAX, případně doplňte destilovanou vodou do požadované výše.
Dobíjení a skladování autobaterie provádějte v dobře větrané místnosti.
Propojte kladný pól autobaterie s kladným pólem nabíjecího zdroje a potom záporný pól autobaterie se záporným pólem nabíjecího zdroje. Nabíjecí zdroj zapněte až po spolehlivém připojení svorek. Při ukončení nabíjení postupujte v opačném sledu. Nikdy neodpojujte svorky z autobaterie při zapnutém nabíjecím zdroji! Při odpojování by mohla přeskočit jiskra a unikající výpary, které jsou prudce výbušné, by mohly způsobit výbuch.
Dobíjení provádějte alepoň dvakrát ročně, kontrolu hladiny elektrolytu alespoň jedenkrát za dva měsíce podle četnosti provozu.
Autobaterii udržujte v čistotě a suchu. Na plastovou nádobu autobaterie nepokládejte žádné vodivé předměty. Autobaterii nepokládejte na různé nerovnosti, mohlo by dojít k proražení jejího dna. Pozor na drobné kamínky.
Plně nabitá autobaterie vykazuje klidové napětí na kontaktech 12,5-15 V. Hustota elektrolytu ve všech článcích musí mít stejnou hodnotu 1,28 g/cm3. Hustoměr k měření elektrolytu není nijak drahý a můžete jej zakoupit v každé prodejně autodílů nebo i na benzinové pumpě.
Hodnota nabíjecího proudu je jedna desetina jmenovité kapacity akumulátoru. To znamená, že u autobaterie o hodnotě 45 Ah je to 4,5A. Nabíjení nižším proudem není na závadu, ba naopak, ale prodlužuje se nabíjecí doba. Při dostatku času na nabíjení a pro ty kdo chce maximálně prodloužit životnost autobaterie, je vhodné provádět ho dvakrát, anebo třikrát za sebou. To znamená, že jakmile dojde k zahřátí a plnému rovnoměrnému plynování, nabíjení přerušíme, autobaterii necháme vychladnout a po vychladnutí začneme nabíjet znovu.
Rychlé dobíjení vysokým proudem (intenzivní dobíjení v trvání 1 až 2 hodin) se nedoporučuje provádět, protože autobaterie by se mohla přehřívat a mohlo by dojít k poškození jejích desek a utěsněná baterie by se mohla zdeformovat, anebo i prasknout.
Baterii dobíjejte tak dlouho, až všechny články dostatečně a rovnoměrně plynují, to znamená, že na hladině uvidíte zřetelné bublinky, případně uslyšíte jemné šumění. Pokud ani před ukončením nabíjení články rovnoměrně neplynují, znamená to, že autobaterie již nemá uvedenou kapacitu a je nutno myslet na její výměnu.
Měření hustoty elektrolytu a měření napětí provádějte minimálně 15-30 minut po skončení nabíjení nebo dolévání destilovanou vodou.
Po cca dvouhodinovém odplynování můžete články uzavřít zátkami a autobaterii namontovat do vozidla.
Před delším odstavením vozidla z provozu autobaterii vyjměte z vozu, dobijte a uskladněte na teplém a suchém místě. I v tomto případě je potřeba ji ale průběžně dobíjet neboť u ní dochází k samovybíjení a to v rozsahu cca 1% denně. Vybití autobaterii škodí, snižuje její životnost a při hlubokém vybití může i zmrznout, což způsobí její výrazné poškození.
Pozor, elektrolyt z autobaterie je žíravina a při potřísnění těla nebo oděvu je potřísněné místo potřeba neutralizovat mýdlem nebo sodou.
Během dobíjení a asi 15 minut po skončení nabíjení uniká z autobaterie výbušný plyn. Proto se nesmíte přibližovat s otevřeným ohněm a v blízkosti autobaterie nesmí vznikat jiskry, jinak autobaterie, respektive ucházející výbušné plyny mohou explodovat.
Při jakékoliv práci s akumulátorem si chraňte zrak.
Rada: V zimě, při obtížném startování demontujte autobaterii a odneste do tepla. Těsně před odjezdem autobaterii znovu dejte do vozu a ihned nastartujte, motor nechte prohřát - tento trik vám usnadní nastartování studeného motoru.
Autor článku: KM Vloženo: 2009-09-21
|