10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Jaký přívěs lze táhnout za autem

Jaký přívěs lze táhnout za osobním autem? Jaké jsou maximální hmotnosti?

Velké množství nejasností existuje v tom, jak těžký přívěs lze připojit za osobní automobil, případně v tom, jaká pravidla je třeba dodržet.

Základní pravidla pro spojovatelnost vozidel do soupravy stanoví §14 vyhl. č. 341/2002 Sb. takto (další výklad se bude týkat pouze vozidla kategorie M1, tj. běžného osobního auta):

- Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla.

- Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla.

- Nebrzděná vozidla kategorie O1 (tj. přívěsy do 750 kg) mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

- Okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie O1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla.

K pochopení výše uvedených pravidel je nutno uvést definice některých výše uvedených pojmů:

- Okamžitá hmotnost – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při provozu vozidla na pozemních komunikacích.

- Největší povolená hmotnost – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno v provozu na pozemních komunikacích.

- Provozní hmotnost – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení.

A nyní budou výše uvedená pravidla vysvětlena na příkladu konkrétního vozidla. Pro názornou ukázku uveďme příklad, ve kterém má tažné vozidlo největší povolenou hmotnost podle technického průkazu 2 000 kg a v daném případě okamžitou hmotnost 1 650 kg a táhne brzděný přívěs.

Podle prvního pravidla platí, že pokud se jedná o vozidlo s vyšší konstrukční rychlostí než 40 km/h, pak okamžitá hmotnost přívěsu smí být až 2 475 kg, pokud to ovšem nebude dále omezeno.

Podle druhého pravidla platí, že pokud bude např. největší povolená hmotnost jízdní soupravy dle technického průkazu 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost soupravy nesmí být vyšší než tato hodnota. Pokud bude okamžitá hmotnost vozidla 1 650 kg a největší povolená hmotnost soupravy 3 500 kg, pak okamžitá hmotnost přívěsu nemůže být vyšší než 1 850 kg, tedy výrazně nižší, než by se mohlo zdát z prvního pravidla.

Jak patrno, je třeba vždy velmi pečlivě prostudovat údaje z technických průkazů obou vozidel, aby si řidič byl jist, že konkrétní přívěs smí za vozidlo připojit.


Autor článku:
MM     Tel: 571612487
automobily-nahradnidily.cz