Ekologická daň u starších vozů
Od 1. ledna 2009 vstoupila v platnost novela zákona č. 185/2001 Sn., o odpadech, která ukládá povinnost platit ekologickou daň při první registraci čtyřkolového motorového vozidla do 3,5t (kategorie M1a N1). Daň se hradí jak při registraci vozidla dovezeného ze zahraničí, tak i při změně vlastníka v rámci ČR. Vždy je uvalena pouze jednou,při dalších změnách majitele se již nehradí. Tato daň se nevztahuje na motocykly, vozidla nad 3,5t a oficiální veterány.Povinnost hradit poplatek na podporu sběru, zpracování, využítí a odstranění vybraných autovraků má každý provozovatel (vlastník), který jako první po 1. lednu 2009 registruje vozidlo s určitým stupněm plnění příslušné emisní úrovně.
Poplatek platí žadatel o registraci daného vozidla do registru silničních motorových vozidel na příslušném obecním úřadu obce s rozšířenou působností. tento obecní úřad provádějící registraci vystaví po zaplacení žadateli doklad osvědčující, že poplatek byl zaplacen. Na dokladu musí být uvedeno identifikační číslo vozidla (VIN) nebo číslo karosérie, případně podvozku.
Pro jednoznačnost určení, kdy nastává povinnost hradit ekologický poplatek u vozidel nesplňující alespoň mezní hodnoty emisí Euro 3 (převody z dědictví, vývoz vozidla atd.), je vodítkem zákonné požadování evidenční kontroly. Pokud je vyžadována evidenční kontrola, pak vzniká i povinnost poplatek hradit. V této sousvislosti je třeba připomenout, že pro vývoz vozidla do zahraničí není evidenční kontrola nezbytná (vozidlo odchází z registru ČR a tento úkon je nadbytečný)a tudiž ani polatek není vyžadován.
Pokud v osvědčení o registraci vozidla (resp. v technickém průkazu)není uvedena přímo mezní hodnota, tak se vychází z předpokladu, že vozidlo neplní ani nejnižší mezní hodnotu emisí - Euro 1 a tudiž tomu odpovídá výše poplatku, tj. 10 000 Kč. tento předpoklad vychází ze skutečnosti, že při typovém schvalování vozidel v minulosti, která již plnila mezní hodnotu emisí Euro 1, byl emisní předpis v rámci schválení technické způsobilosti váděn,potažmo zapisován do technického průkazu. V případě, že se žadatel o první registraci či přeregistraci domnívá, že vozidlo i přes absenci zápisu plní určitou mezní hodnotu emisí a může tuto skutečnost věrohodně prokázat, tak na základě doložené žádosti provede úřad zápis tohoto plnění do technického průkazu či osvědčení o registraci vozidla. Za věrohodné prokázání plnění mezní hodnoty emisí, resp. plnění konkrétního emisního předpisu či směrnice se považuje vyjádření výrobce či akreditovaného zástupce výrobce.
Autor článku: