10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Šnekové řízení - opravy

V okamžiku, kdy se automobil pohybuje po vozovce, jeho kola jsou vystavena mnoha silám a různým nárazům od nerovnosti. Nárazy se pak přenášejí přes spojovací tyče na řízení a v převodovce řízení rázy způsobují opotřebení. U starších automobilů se používaly dva základní typy řízení. Pro tuhé přední nápravy převodka se šnekem a segmentem nebo se šnekem a kolíkem nebo maticová převodka řízení. Každý z těchto systémů má své výhody i nevýhody a pochopitelně jsou různé i závady a možnosti jejich oprav.

Vezmete-li v úvahu celkový provoz vozidla, zjistíte, že nejvíce kilometrů vozidlo najede v přímém směru. Tomu odpovídá i opotřebení převodky řízení, které je největší vždy v tom místě, kde jsou kola v přímém směru. Vzniká zde tedy mrtvý chod - vůle, která je nežádoucí a nebezpečná. Oprava je v tomto případě jednoduchá, stačí vymezit axiální vůli šneku, popřípadě seřizovacím excentrem přiblížit do záběru ozubený segment. Mrtvý chod volantu můžete odstranit jedině zásadní opravou a vymezením vůlí všech ostatních pohyblivých spojů celého kompletu řízení.

Nezapomínejte, že na mrtvý chod volantu mají vliv i vůle v rejdových čepech uložení kola, případně v kulových čepech řízení a pomocných pákových převodech.

Mrtvý chod volantu, to je vůle volantu ve střední poloze, kterou vám mohou kontrolovat technici při kontrole na stanici technické kontroly a kterou musíte absolvovat povinně každé dva roky (nový vůz po čtyřech letech). Zatočíte volant na jednu stranu, např. doleva tak, aby se vám natáčela obě kola. Jakoukoliv jednoduchou značkou si označte polohu volantu a začněte pomalu otáčet na druhou stranu, tedy vpravo. V okamžiku, kdy se pohnou obě kola směrem vpravo, otáčet přestaňte a znovu si poznačte polohu volantu. Úhel otočení volantu mezí vámi označenými body se nazývá mrtvý chod volantu.

Vraťme se ale zpět k opravám jednotlivých částí řízení. Kulové klouby řízení, kterým je zakončena většina spojovacích a řídících tyčí, jsou na tyčích zpravidla našroubovány. Vlivem pohybu celého mechanismu se opotřebovávají. Samotná kulová hlavice je uložena většinou v kulových lůžkách. Celý kloub bývá uzavřen šroubovací nebo nálisovou zátkou. Když je zátka šroubovací, kloub můžete rozebrat a jeho jednotlivé části opravit a promazat. Vetšinou je více opotřebovaná kulová hlavice než její lůžka. V takovém případě je nejlépe zkusit sehnat hlavici novou. Pokud jsou opotřebena lůžka (pouzdra) můžete je zakoupit nová, případně u starých vozů je nechat vyrobit a tepelně zpracovat.

To je ale poměrně drahé. Před montáží nového pouzdra zahlaďte všechny otřepy a ostré hrany na hlavici kloubu a připravte si nové prachovky. Popraskané nebo roztržené manžety ihned vyměňte. Prach, který se do čepu dostane, způsobí jeho zadření a vy se nevyhnete jeho opětovné opravě. Hlavici promažte mazacím tukem, případně vyčistěte maznice a nakonec je všechny promažte tlakovým mazacím lisem. Mazací tuk (např. Madit A 00, Repsol Iberfarm 88) lze ke kloubům dostat i jednoduchým způsobem. Jednoduše stáhněte manžety, čepy vyčistěte a do manžet a čepů vetřete prstem nový mazací tuk. Potom nasuňte zpět manžety a upevněte je sponami tak, aby se mezi kluzné části nemohl dostat prach a vlhkost. U současných automobilů použijte na čepy plastická maziva s přísadou Li nebo Ca mýdel, někdy i s přísadami tuhých maziv ( grafit, molyka) NLGI třídy 2.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz