25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Šnekové řízení - opravy

V okamžiku, kdy se automobil pohybuje po vozovce, jeho kola jsou vystavena mnoha silám a různým nárazům od nerovnosti. Nárazy se pak přenášejí přes spojovací tyče na řízení a v převodovce řízení rázy způsobují opotřebení. U starších automobilů se používaly dva základní typy řízení. Pro tuhé přední nápravy převodka se šnekem a segmentem nebo se šnekem a kolíkem nebo maticová převodka řízení. Každý z těchto systémů má své výhody i nevýhody a pochopitelně jsou různé i závady a možnosti jejich oprav.

Vezmete-li v úvahu celkový provoz vozidla, zjistíte, že nejvíce kilometrů vozidlo najede v přímém směru. Tomu odpovídá i opotřebení převodky řízení, které je největší vždy v tom místě, kde jsou kola v přímém směru. Vzniká zde tedy mrtvý chod - vůle, která je nežádoucí a nebezpečná. Oprava je v tomto případě jednoduchá, stačí vymezit axiální vůli šneku, popřípadě seřizovacím excentrem přiblížit do záběru ozubený segment. Mrtvý chod volantu můžete odstranit jedině zásadní opravou a vymezením vůlí všech ostatních pohyblivých spojů celého kompletu řízení.

Nezapomínejte, že na mrtvý chod volantu mají vliv i vůle v rejdových čepech uložení kola, případně v kulových čepech řízení a pomocných pákových převodech.

Mrtvý chod volantu, to je vůle volantu ve střední poloze, kterou vám mohou kontrolovat technici při kontrole na stanici technické kontroly a kterou musíte absolvovat povinně každé dva roky (nový vůz po čtyřech letech). Zatočíte volant na jednu stranu, např. doleva tak, aby se vám natáčela obě kola. Jakoukoliv jednoduchou značkou si označte polohu volantu a začněte pomalu otáčet na druhou stranu, tedy vpravo. V okamžiku, kdy se pohnou obě kola směrem vpravo, otáčet přestaňte a znovu si poznačte polohu volantu. Úhel otočení volantu mezí vámi označenými body se nazývá mrtvý chod volantu.

Vraťme se ale zpět k opravám jednotlivých částí řízení. Kulové klouby řízení, kterým je zakončena většina spojovacích a řídících tyčí, jsou na tyčích zpravidla našroubovány. Vlivem pohybu celého mechanismu se opotřebovávají. Samotná kulová hlavice je uložena většinou v kulových lůžkách. Celý kloub bývá uzavřen šroubovací nebo nálisovou zátkou. Když je zátka šroubovací, kloub můžete rozebrat a jeho jednotlivé části opravit a promazat. Vetšinou je více opotřebovaná kulová hlavice než její lůžka. V takovém případě je nejlépe zkusit sehnat hlavici novou. Pokud jsou opotřebena lůžka (pouzdra) můžete je zakoupit nová, případně u starých vozů je nechat vyrobit a tepelně zpracovat.

To je ale poměrně drahé. Před montáží nového pouzdra zahlaďte všechny otřepy a ostré hrany na hlavici kloubu a připravte si nové prachovky. Popraskané nebo roztržené manžety ihned vyměňte. Prach, který se do čepu dostane, způsobí jeho zadření a vy se nevyhnete jeho opětovné opravě. Hlavici promažte mazacím tukem, případně vyčistěte maznice a nakonec je všechny promažte tlakovým mazacím lisem. Mazací tuk (např. Madit A 00, Repsol Iberfarm 88) lze ke kloubům dostat i jednoduchým způsobem. Jednoduše stáhněte manžety, čepy vyčistěte a do manžet a čepů vetřete prstem nový mazací tuk. Potom nasuňte zpět manžety a upevněte je sponami tak, aby se mezi kluzné části nemohl dostat prach a vlhkost. U současných automobilů použijte na čepy plastická maziva s přísadou Li nebo Ca mýdel, někdy i s přísadami tuhých maziv ( grafit, molyka) NLGI třídy 2.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz