10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Výfuková soustava

Prvním článkem výfuku jsou v podstatě výfukové kanály v hlavě motoru. Odtud směřují výfukové plyny sběrným potrubím k první části výfuku, což může být první tlumič výfuku nebo u moderních automobilů katalyzátor. Výfukové plyny dále jdou výfukovým potrubím k druhému nebo třetímu koncovému tlumiči. Tlumiče výfuku, jak už z názvu vyplývá, mají za úkol snižovat hladinu hluku, který vzniká pří spalování motoru. Dalším úkolem je odvod spalin a snižování škodlivin, které vznikají spalováním benzínu nebo nafty. O snížení exhalací se stará katalyzátor výfukových plynů, případně filtr pevných částic.

Co vlastně znamená pojem katalyzátor? Katalyzátor je zařízení na čištění výfukových plynů, v nichž podstatně omezuje množství škodlivých látek. Stejně jako jiné součástky, i katalyzátory procházejí neustálým vývojem. Dříve se u karburátorových motorů používaly katalyzátory neřízené, dnes u motorů se vstřikováním s elektronickou řídící jednotkou se již běžně používají třícestné řízené katalyzátory.

Řízený katalytický systém obsahuje katalyzátor nebo lambda sondu. Vlastní katalyzátor je umístěn v kovovém obalu, ve kterém je keramické nebo kovové těleso s velkým množstvím průchozích kanálků - voštin (dá se přirovnat k "včelímu plástu"), na kterých je nanesena slabá vrstva platiny, paladia či rhodia. Výfukové plyny, které katalyzátorem procházejí, pak reagují s drahými kovy a při vysoké teplotě (300-800 stupňů Celsia) dochází k chemickému procesu, přičemž se mění jedovatý oxid uhelnatý a oxid dusíku na neškodný oxid uhličitý, dusík a vodu. To vše ale probíhá za předpokladu, že výfukové plyny vstupující do katalyzátoru mají požadovanou teplotu a složení. O přesné řízení tvorby bohatosti směsi se pak stará řídící jednotka, která mimo jiné dostává údaje z lambda sondy, která snímá obsah volného kyslíku a je umístěna ve výfukovém potrubí.

Filtr pevných částic zachycuje u vznětových motorů saze, které vznikají nedokonalým spalováním paliva. Záchyt pevných částic v kombinaci s recirkulací výfukových plynů, případně ještě s dalšími technologiemi postupně snižují emisní limity, které musí dnešní moderní automobily plnit.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz