25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Výměna brzdové kapaliny

Včasná výměna brzdové kapaliny je důležitá kvůli bezpečnosti všech účastníků silniční dopravy. Většina majitelů aut má zafixován fakt, že brzdové kapaliny má být především dostatek, a proto její množství v zásobní nádržce více či méně pravidelně kontrolují. Další fakt - že musí být i v odpovídající kvalitě - již nepovažují za důležitý. Z hlediska kvality brzdové kapaliny je nejdůležitější její bod varu, potom teprve ostatní vlastnosti jako například chemická stabilita, dobrá mazací schopnost nebo nízká agresivita vůči ostatním součástem (tedy i těm pryžovým) brzdového systému.

Na trhu jsou momentálně brzdové kapaliny na bázi glykolů a na bázi minerálních olejů či silikonů. První typ, tedy skupinu glykolových brzdových kapalin, má ve svých útrobách většina soudobých motorových vozidel. Kvalita kapalin je samozřejmě určena normami, které rozlišují jednotlivé třídy (označení DOT). Podle viskozity a bodu varu potom rozlišujeme stabilitu a kvalitu jednotlivých typů brzdových kapalin. Rozeznáváme suchý a mokrý bod varu a měříme ho ve stupních Celsia.

Suchý bod varu lze měřit v podstatě jen po prvním otevření originální nádoby v době vyrobení nebo v době, která je určena na obalu výrobku. Jakmile jednou nádobu otevřete, začne se ihned projevovat vlastnost kapaliny vázat na sebe vodu a brzdová kapalina snižuje svoji kvalitu a samozřejmě i bod varu. V praxi je důležitější mokrý bod varu, což je údaj o kapalině s hmotnostním podílem (3,5%) vody. Tento údaj je bližší realitě a je prakticky využitelný při měření bodu varu brzdové kapaliny v dílnách a autoservisech. V praxi platí, že kritická mez bodu varu je okolo 140-150 stupňů Celsia. Jakmile se blížíte k této hodnotě nebo jste již pod ní, s výměnou kapaliny neváhejte a nečekejte, až budete mít při krizové situaci při brzdění blízko k havárii.

Kontrolní měření bodu varu, případně výměnu brzdové kapaliny, berte jako prevenci a provádějte ji v pravidelných intervalech. Kontrola postačí jedenkrát nebo dvakrát ročně (podle třídy kapaliny a podle stáří vozidla), výměna je nutná vždy po dvou letech, u nového automobilu stačí zpravidla po třech letech.

Výměna brzdové kapaliny spočívá v odstranění staré kapaliny a naplnění kapalinou novou do celé brzdové soustavy. Brzdovou soustavu vypusťte ze soustavy tak, že povolíte na brzdových třmenech a brzdových válečcích jednotlivých kol odvzdušňovací šrouby a pomocí brzdového pedálu, který budete pomalu sešlapovat, kapalinu vytlačte ven do připravených nádob. Ušetříte si práci, když nejprve odsajete (například injekční stříkačkou) kapalinu ze zásobní nádobky, která je umístěna v motorovém prostoru. Následně nádobku vyčistěte od kalu a naplňte ji novou brzdovou kapalinou s požadovanými vlastnostmi výrobce vozidla (dle určené třídy DOT). Dále postupujte podle zásad odvzdušňování brzdové soustavy.

Šlapejte na pedál brzdy, vždy až k podlaze nebo tak nízko, jak je to možné (jak to dovoluje průběžný stav odvzdušnění) a s pomocí další osoby postupně uvolňujte jednotlivé odvzdušňovací šrouby u jednotlivých kol. Šlapejte pomalu asi třikrát za sebou, aby se mohla kapalina nasát z nádobky, podržte pedál stlačený a následně uvolněte odvzdušňovací šroub. Takto vše opakujte několikrát za sebou podle návodu na odvzdušnění brzd, dokud z odvzdušňovacích šroubů nezačne vytékat čistá čerstvá kapalina.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2010-12-30
automobily-nahradnidily.cz