10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro

Zkontrolujte letní pneumatiky

Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března.
... celý článek

04.02.2019 - Péče o automobil v zimě

Kvalitní zimní obutí

Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov
... celý článek

11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů

Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří
... celý článek

07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí

Bulharsko
Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k
... celý článek

07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu

Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu.

S
... celý článek

20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality?

V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív
... celý článek

08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej

Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo
... celý článek

03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let

Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1
... celý článek

31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech

Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t
... celý článek

17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.

Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní
... celý článek

23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry.

Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav
... celý článek

16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta

Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Výměna brzdové kapaliny

Včasná výměna brzdové kapaliny je důležitá kvůli bezpečnosti všech účastníků silniční dopravy. Většina majitelů aut má zafixován fakt, že brzdové kapaliny má být především dostatek, a proto její množství v zásobní nádržce více či méně pravidelně kontrolují. Další fakt - že musí být i v odpovídající kvalitě - již nepovažují za důležitý. Z hlediska kvality brzdové kapaliny je nejdůležitější její bod varu, potom teprve ostatní vlastnosti jako například chemická stabilita, dobrá mazací schopnost nebo nízká agresivita vůči ostatním součástem (tedy i těm pryžovým) brzdového systému.

Na trhu jsou momentálně brzdové kapaliny na bázi glykolů a na bázi minerálních olejů či silikonů. První typ, tedy skupinu glykolových brzdových kapalin, má ve svých útrobách většina soudobých motorových vozidel. Kvalita kapalin je samozřejmě určena normami, které rozlišují jednotlivé třídy (označení DOT). Podle viskozity a bodu varu potom rozlišujeme stabilitu a kvalitu jednotlivých typů brzdových kapalin. Rozeznáváme suchý a mokrý bod varu a měříme ho ve stupních Celsia.

Suchý bod varu lze měřit v podstatě jen po prvním otevření originální nádoby v době vyrobení nebo v době, která je určena na obalu výrobku. Jakmile jednou nádobu otevřete, začne se ihned projevovat vlastnost kapaliny vázat na sebe vodu a brzdová kapalina snižuje svoji kvalitu a samozřejmě i bod varu. V praxi je důležitější mokrý bod varu, což je údaj o kapalině s hmotnostním podílem (3,5%) vody. Tento údaj je bližší realitě a je prakticky využitelný při měření bodu varu brzdové kapaliny v dílnách a autoservisech. V praxi platí, že kritická mez bodu varu je okolo 140-150 stupňů Celsia. Jakmile se blížíte k této hodnotě nebo jste již pod ní, s výměnou kapaliny neváhejte a nečekejte, až budete mít při krizové situaci při brzdění blízko k havárii.

Kontrolní měření bodu varu, případně výměnu brzdové kapaliny, berte jako prevenci a provádějte ji v pravidelných intervalech. Kontrola postačí jedenkrát nebo dvakrát ročně (podle třídy kapaliny a podle stáří vozidla), výměna je nutná vždy po dvou letech, u nového automobilu stačí zpravidla po třech letech.

Výměna brzdové kapaliny spočívá v odstranění staré kapaliny a naplnění kapalinou novou do celé brzdové soustavy. Brzdovou soustavu vypusťte ze soustavy tak, že povolíte na brzdových třmenech a brzdových válečcích jednotlivých kol odvzdušňovací šrouby a pomocí brzdového pedálu, který budete pomalu sešlapovat, kapalinu vytlačte ven do připravených nádob. Ušetříte si práci, když nejprve odsajete (například injekční stříkačkou) kapalinu ze zásobní nádobky, která je umístěna v motorovém prostoru. Následně nádobku vyčistěte od kalu a naplňte ji novou brzdovou kapalinou s požadovanými vlastnostmi výrobce vozidla (dle určené třídy DOT). Dále postupujte podle zásad odvzdušňování brzdové soustavy.

Šlapejte na pedál brzdy, vždy až k podlaze nebo tak nízko, jak je to možné (jak to dovoluje průběžný stav odvzdušnění) a s pomocí další osoby postupně uvolňujte jednotlivé odvzdušňovací šrouby u jednotlivých kol. Šlapejte pomalu asi třikrát za sebou, aby se mohla kapalina nasát z nádobky, podržte pedál stlačený a následně uvolněte odvzdušňovací šroub. Takto vše opakujte několikrát za sebou podle návodu na odvzdušnění brzd, dokud z odvzdušňovacích šroubů nezačne vytékat čistá čerstvá kapalina.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2010-12-30
automobily-nahradnidily.cz