20.03.2025 - Jarní doplňky do auta

Jaro je tady a s ním přichází ideální čas na přehled jarních autodoplňků, které by ve vašem vozidle určitě neměly chybět.


... celý článek

25.02.2025 - Jarní údržba automobilu

S prvním oteplením a blížícím se koncem zimy pomalu nastává čas na jarní údržbu vašeho vozidla. 🛠 Na co se tedy zaměřit?
... celý článek

19.02.2025 - Nabíječky autobaterií – mějte jistotu i v mrazu

Zima umí být neúprosná – hlavně pro vaši autobaterii. Pokud nechcete jednoho mrazivého rána zažít při startování nemilé překvapení, mám
... celý článek

11.02.2025 - Jak chránit auto před extrémními mrazy?

Jak chránit auto před extrémními mrazy?

Zima nepolevuje a tak stojí za to si připomenout, jak vaše auto před zim
... celý článek

22.01.2025 - Nejčastější chyby při tankování paliva

Nejčastější chyby při tankování paliva a jak se jim vyhnout

Tankování se může zdát jako rutinní úkol ale i tady
... celý článek

13.01.2025 - Jak vybrat ten správný olej?

Výběr správného oleje: Typy motorových olejů a jak vybrat ten nejvhodnější

Kvalitní motorový olej zajišťuje hladký
... celý článek

Veselé Vánoce a šťastný nový rok 2025

Děkujeme Vám za spolupráci v uplynulém roce a přejeme Vám klidné prožití vánočních svátků a mnoho úspěchů v novém roce.
... celý článek

20.12.2024 - Kontrola tlaku v pneumatikách

Proč je důležité (nejen) v zimě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách?

Zima je pro automobilisty období
... celý článek

09.12.2024 - Provoz dieselu v zimě

Diesel v zimě: Jak zabránit problémům s naftou?

Dieselové motory mají mnoho výhod, nižší spotřebou počínaje a vyšším
... celý článek

02.12.2024 - Jak si poradit se zamrzlým zámkem

Jak si u auta poradit se zamrzlým zámkem nebo dveřmi

Zamrzlé zámky nebo dveře mohou během zimy čas od času postihnou
... celý článek

29.11.2024 - Topení a klimatizace v zimě

Topení a klimatizace v zimě

S příchodem zimy řidiče začínají trápit nízké teploty, mlžení oken a obecně snížený komf
... celý článek

25.11.2024 - Příprava ostřikovačů na zimu

Příprava ostřikovačů na zimu

Péče o ostřikovače je během zimního období zásadní pro zajištění dobré viditeln
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Výměna brzdové kapaliny

Včasná výměna brzdové kapaliny je důležitá kvůli bezpečnosti všech účastníků silniční dopravy. Většina majitelů aut má zafixován fakt, že brzdové kapaliny má být především dostatek, a proto její množství v zásobní nádržce více či méně pravidelně kontrolují. Další fakt - že musí být i v odpovídající kvalitě - již nepovažují za důležitý. Z hlediska kvality brzdové kapaliny je nejdůležitější její bod varu, potom teprve ostatní vlastnosti jako například chemická stabilita, dobrá mazací schopnost nebo nízká agresivita vůči ostatním součástem (tedy i těm pryžovým) brzdového systému.

Na trhu jsou momentálně brzdové kapaliny na bázi glykolů a na bázi minerálních olejů či silikonů. První typ, tedy skupinu glykolových brzdových kapalin, má ve svých útrobách většina soudobých motorových vozidel. Kvalita kapalin je samozřejmě určena normami, které rozlišují jednotlivé třídy (označení DOT). Podle viskozity a bodu varu potom rozlišujeme stabilitu a kvalitu jednotlivých typů brzdových kapalin. Rozeznáváme suchý a mokrý bod varu a měříme ho ve stupních Celsia.

Suchý bod varu lze měřit v podstatě jen po prvním otevření originální nádoby v době vyrobení nebo v době, která je určena na obalu výrobku. Jakmile jednou nádobu otevřete, začne se ihned projevovat vlastnost kapaliny vázat na sebe vodu a brzdová kapalina snižuje svoji kvalitu a samozřejmě i bod varu. V praxi je důležitější mokrý bod varu, což je údaj o kapalině s hmotnostním podílem (3,5%) vody. Tento údaj je bližší realitě a je prakticky využitelný při měření bodu varu brzdové kapaliny v dílnách a autoservisech. V praxi platí, že kritická mez bodu varu je okolo 140-150 stupňů Celsia. Jakmile se blížíte k této hodnotě nebo jste již pod ní, s výměnou kapaliny neváhejte a nečekejte, až budete mít při krizové situaci při brzdění blízko k havárii.

Kontrolní měření bodu varu, případně výměnu brzdové kapaliny, berte jako prevenci a provádějte ji v pravidelných intervalech. Kontrola postačí jedenkrát nebo dvakrát ročně (podle třídy kapaliny a podle stáří vozidla), výměna je nutná vždy po dvou letech, u nového automobilu stačí zpravidla po třech letech.

Výměna brzdové kapaliny spočívá v odstranění staré kapaliny a naplnění kapalinou novou do celé brzdové soustavy. Brzdovou soustavu vypusťte ze soustavy tak, že povolíte na brzdových třmenech a brzdových válečcích jednotlivých kol odvzdušňovací šrouby a pomocí brzdového pedálu, který budete pomalu sešlapovat, kapalinu vytlačte ven do připravených nádob. Ušetříte si práci, když nejprve odsajete (například injekční stříkačkou) kapalinu ze zásobní nádobky, která je umístěna v motorovém prostoru. Následně nádobku vyčistěte od kalu a naplňte ji novou brzdovou kapalinou s požadovanými vlastnostmi výrobce vozidla (dle určené třídy DOT). Dále postupujte podle zásad odvzdušňování brzdové soustavy.

Šlapejte na pedál brzdy, vždy až k podlaze nebo tak nízko, jak je to možné (jak to dovoluje průběžný stav odvzdušnění) a s pomocí další osoby postupně uvolňujte jednotlivé odvzdušňovací šrouby u jednotlivých kol. Šlapejte pomalu asi třikrát za sebou, aby se mohla kapalina nasát z nádobky, podržte pedál stlačený a následně uvolněte odvzdušňovací šroub. Takto vše opakujte několikrát za sebou podle návodu na odvzdušnění brzd, dokud z odvzdušňovacích šroubů nezačne vytékat čistá čerstvá kapalina.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2010-12-30
automobily-nahradnidily.cz