09.07.2025 - Jízda v dešti – tipy pro bezpečnou jízdu

Meteorologové nás varují před vydatnými dešti a tak stoji za to si připomenout, jak déšť zásadně ovlivňuje jízdní podmínky. Zhoršená vi
... celý článek

25.06.2025 - Letní směs do ostřikovačů

Léto je tu a s ním i mušky na skle, prach z cest a špinavé čelní sklo. Správná letní směs do ostřikovačů vám pomůže udržet čelní sklo d
... celý článek

17.06.2025 - Jak připravit auto na dovolenou?

Chystáte se letos na dovolenou autem a chcete mít jistotu, že cesta proběhne bez problémů? Připravili jsme pro vás přehledný seznam věc
... celý článek

28.05.2025 - Jak se vyhnout přehřátí interiéru auta

Známe to všichni – po horkém dni nastoupíme do auta a interiér připomíná rozpálenou troubu. Existuje ale jednoduchá cesta, jak tomu jed
... celý článek

26.05.2025 - Výhody používání autoplachty v létě

Letní horka se blíží a tak určitě stojí za to připomenout, že autoplachta není jen zimní záležitostí ale že i během horkých letních měs
... celý článek

22.05.2025 - Jak se vyhnout znehodnocení paliva při dlouhém stání?

Věděli jste, že při dlouhém odstavení auta může benzín nebo nafta postupně ztrácet své vlastnosti? Může dojít k usazování nečistot, s
... celý článek

06.05.2025 - Nejčastější chyby při jízdě na dálnici

Doba výletů je v plném proudu a dálnice se tak pomalu stávají naším druhým domovem. Občas se tak každý z nás dopustí nějaké té chybičky
... celý článek

05.05.2025 - Tipy pro jízdu v koloně

Na silnicích právě začíná sezona různých oprav a omezení a s tím spojených kolon. Máme pro vás pár praktických tipů, jak během čekání v
... celý článek

30.04.2025 - Jak snížit spotřebu při každodenním dojíždění?

Každodenní dojíždění do práce nemusí vždy znamenat vysoké účty za palivo. Stačí pár jednoduchých triků a budete jezdit úsporněji a efek
... celý článek

16.04.2025 - Jarní údržba podvozku

Zima už je sice pryč, ale pod autem možná zanechala pořádnou spoušť. Posypová sůl a špína totiž mohou nenápadně způsobit korozi, která
... celý článek

14.04.2025 - Kdy je správný čas přezout na letní pneumatiky?

Přezouvání pneumatik je každoroční rituál, který zásadně ovlivňuje bezpečnost jízdy i životnost pneumatik. Víte, kdy a proč je ten sprá
... celý článek

10.04.2025 - Nákup nových pneumatik

Máme tady a jaro a s ním i výměnu pneumatik. Ať už právě kupujete nové pneumatiky či nikoliv, máme pro vás několik jednoduchých tipů pr
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Doporučení pro údržbu brzd

  • Brzdové kotouče musí být hladké, neházivé, nepopraskané, nevydřené. Házivost brzdových kotoučů se projevuje vibracemi brzdového pedálu nebo celého vozidla při přibrzdění. Pozor, podobné vibrace v pedálu brzdy vyvolává na kluzkém povrchu i systém ABS - takže nezaměnit, případně vyjmout pojistku ABS systému a teprve pak provádět zkoušku!
  • Minimální tloušťku opotřebení brzdových kotoučů je třeba z bezpečnostních důvodů dodržet, jinak mohou na kotoučích vzniknout praskliny nebo se mohou odlomit části činné plochy a může dojít k zablokování některého z kol.
  • Brzdové bubny nesmí být popraskané a nadměrně opotřebované. Nerovný povrch brzdového bubnu lze vyrovnat osoustružením, ale pozor, i bubny mají stanoven limit pro maximální opotřebení vnitřní třecí plochy.
  • Brzdové desky (třecí segmenty) musí být dostatečně silné, souměrně opotřebené, nepopraskané, bez rýh a prasklin. O nadměrném opotřebení brzdových segmentů vás informuje rozsvícená kontrolka se symbolem brzd na přístrojové desce současně se zvukovým signálem. O aktivaci varování se starají kontakty na brzdových segmentech, které se při opotřebení třecího materiálu spojí a uzavřou elektrický obvod na jehož konci je výše uvedená kontrolka a varovný zvukový signál.
  • Minimální tloušťka třecího materiálu brzdového segmentu bez kovové nosné desky může být 1,5-2,0 mm. Výhodnější je ale měnit brzdové segmenty dříve, například již při 3-4 mm tloušťky, kdy ještě při brzdění nepřestupuje z destiček na pístek nadměrné teplo a nemůže tedy docházet k nadměrnému zahřívání brzdové kapaliny a k jejímu varu.
  • Vždy zaměňujte současně všechny třecí segmenty na nápravě, aby bylo dosaženo ideální souměrnosti brzd.
  • Všechny brzdové segmenty musí být v odpovídající kvalitě a musí být stejného typu a výrobce. Kombinování brzdových desek od dvou výrobců na jedné nápravě nebo použití již mírně opotřebovaných desek je nepřípustné! Koeficient tření může být totiž různý a vůz osazený těmito třecími materiály může být při brzdění nestabilní - může táhnout ke straně a tím vyvolávat smyk.
  • Kombinace různě opotřebovaných třecích materiálů je taktéž nepřípustná, neboť třecí materiály se v tomto případě rozdílně zahřívají a opět mohou v důsledku vyvolat smyk vozidla.
  • Potrubí brzd nesmí být zkorodované nebo jinak poškozené a musí být bez známek netěsnosti.
  • Stejné zásady platí i o brzdových hadicích, které navíc musí být bez prasklin a puchýřů.
  • Ruční brzda musí být plně funkční, seřízená a se souměrným účinkem na obě kola, lanovody nesmí být mechanicky poškozené a zkorodované.
  • Brzdová kapalina musí být vyměněna minimálně jednou za 2 roky (měřit bod varu brzdové kapaliny jednou za rok - min. 140°C). Brzdová kapalina je velice agresivní při potřísnění, ať už pokožky nebo vašeho oděvu, ji musíte neutralizovat vodou!
  • U vozů vybavených protiblokovacím systémem ABS musíte před demontáží jakékoliv součásti brzdového systému odpojit kontakty akumulátoru. Jeho zpětné připojení, a tím oživení hydraulického čerpadla ABS můžete provést až po odvzdušnění celé brzdové soustavy.
  • Do brzdového systému dolévejte jen novou, nejlépe i nově otevřenou brzdovou kapalinu. Brzdová kapalina pohlcuje vzdušnou vlhkost, a tím se snižuje její bod varu, proto dlouhou dobu otevřená nádobka s kapalinou pro doplnění nezaručuje její bezvadný stav.
  • Při práci dejte pozor na snímače otáček kol a jejich kabely. Poškozené snímače by vyřadily z činnosti i systém ABS.
  • Používejte vždy náhradní díly s atestem 8 SD! Neznačkové, starší nebo podezřele levné díly koupené třeba na inzerát mohou být nekvalitní a mohou způsobit nepříjemné situace. Brzdové segmenty se mohou velmi rychle opotřebovat (5-10 000 kilometrů) nebo mohou mít výrazně nižší koeficient tření, nevhodné brzdové kotouče mohou brzy popraskat a velmi rychle se zdeformují!
  • Souměrnost brzd můžete zjistit na válcové zkušebně, která je k dispozici na každé stanici technické kontroly nebo v servisech.


    Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
    vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
    ondrej.weigel@cpress.cz


    Vloženo: 2010-12-29
  • automobily-nahradnidily.cz