10.03.2023 - Příprava automobilu na jaro Zkontrolujte letní pneumatiky Řidiči mají povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. ... celý článek 04.02.2019 - Péče o automobil v zimě Kvalitní zimní obutí Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znov ... celý článek 11.01.2017 - Zimní kapalina do ostřikovačů Znáte tu situaci, kdy si v zimním období sednete do svého vozidla a pro lepší výhled skrze čelní okno ostřikovač… a ono nic? V tom pří ... celý článek 07.11.2016 - Výbava při cestě do zahraničí Bulharsko Všechna vozidla, kromě motocyklů, musí být vybavena hasícím přístrojem. Reflexní vesta je povinná pro k ... celý článek 07.11.2016 - Příprava vašeho auta na zimu Své auto musíte na zimu připravit. Tato příprava se týká předevšim výměny pneumatik. Tato povinnost platí od 1. listopadu. S ... celý článek 20.08.2015 - Originální díl nebo náhrada stejné kvality? V některých médiích se objevuje kritika levných autodílů pocházejících od jiných výrobců než od výrobců originálních dílů. (dílů použív ... celý článek 08.06.2015 - Jak a kdy měnit olej Výrobce neposlouchejte, radí odborníci. Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mo ... celý článek 03.06.2015 - Ekologická daň za přihlášení osobního vozidla staršího deseti let Počet aut, za která budou muset majitelé při převodu zaplatit jednorázový ekologický poplatek, se rozšíří o 1,2 milionu. Nově půjde o 1 ... celý článek 31.03.2015 - ČOI kontrolovala stáčení tachometrů v autobazarech Dvě třetiny autobazarů porušují předpisy, zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI). Při kontrolách odhalila tachometry stočené o stovky t ... celý článek 17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka. Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní ... celý článek 23.02.2015 - Pokuta dorazí i z Británie. Evropa propojuje registry. Evropský parlament na zasedání ve Štrasburku schválil nový právní rámec ochrany osobních dat pro přeshraniční výměnu informací o doprav ... celý článek 16.02.2015 - Tisícům řidičů hrozí ztráta pojištění auta Jedná se o auta mající v registru vozidel a ve velkém technickém průkazu stále statut tzv. polopřevodu, neboť majitelé auto na sebe při ... celý článek |
AKTUALITY17.03.2015 - Měnit či neměnit? Toť otázka.Majitelé aut s dosluhujícími zimními pneumatikami často odkládají jejich přezutí na letní, aby dojezdili zbytek vzorku. Je to riskantní. Jízdu s ojetými zimními pneumatikami v létě vyzkoušel rakouský autoklub ÖAMTC. Ukázalo se, že přezout je se vyplatí.Stále více řidičů na letní pnaumatiky nepřezouvá a ani nebude. Podle zkušeností prodejců pneumatik část řidičů kola vymění až před plánovanou letní dovolenou. Nicméně ze světa přichází vzrůstající trend řidičů, kteří během celého roku nepřezouvají vůbec. Dle zákona jsou zimní pneumatiky povinné do 31. března. Ideální čas pro přezutí zimních pneumatik na letní je tehdy, když se dlouhodobě změní provozní podmínky – jde nejenom o teplotu vzduchu, ale také o teplotu vozovky. Řidiči šetří nebo dojíždějí zimní pneumatiky na minimální povolenou hranici hloubky dezénu. Obutí na autě musí mít v zimě minimálně čtyři milimetry, kdežto v létě postačí 1,6 mm. Dříve údajně přezouvalo více řidičů, nyní jsou novým trendem jedny gumy na celý rok. Pozor na staré pneumatiky Důvod pro dojíždění starých zimních plášťů v létě je pochopitelný. Zimní pneumatika ztrácí při používání časem své ceněné vlastnosti. Speciální příměsi, které zajišťují její měkkost za nízkých teplot fungují pouze omezenou dobu. Výrobci uvádějí, že po prvním použití lze jezdit bezpečně na sněhu na zimních pneumatikách čtyři sezony. Pak už za nízkých teplot dostatečně "nelepí" a zůstávají tvrdé. Protože ale v zimě obvykle jezdí řidiči méně a opatrněji, zůstávají jim po "životním cyklu" zimní pneumatiky se stále ještě dostatečným vzorkem. Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne být tvrdý. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku. Delší brzdná dráha Léto na zimních pneumatikách s sebou ovšem přináší rizika. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která v nízkých teplotách sice lépe "lepí" k vozovce, avšak v létě se zvyšuje spotřeba paliva, uvádí se přibližně o 10 procent. Kvůli měkkosti se pláště také rychleji opotřebovávají. Úspora z nepřezutí je tedy poněkud zdánlivá, a to především v případech, kdy se řidiči zvedá číslo na tachometru každým rokem alespoň o 10 000 km. Ten by sice mohl ušetřit jednu sadu letních gum, leč zimní pneumatiky mu vydrží kratší dobu a navíc mají v létě horší jízdní parametry. V testu rakouského autoklubu ÖAMTC autu na zkušebním okruhu mechanici měnili obutí. Část testu jezdilo na dosluhujících zimních pneu, další díl patřil novým letním pneumatikám a zbylá třetina zkušebních kol připadla na nové celoroční pneumatiky. Technici autoklubu měřili brzdnou dráhu, sledovali kontakt auta se silnicí při aquaplaningu. Testy probíhaly při rychlosti 100 km/h. Test ukázal, že nejbezpečnější jízdu při jarním a letním počasí zaručují letní pneumatiky. Při zkoušce brzd na mokré silnici zimní pneumatiky za letními jasně zaostaly. Brzdná dráha z rychlosti 80 km/h byla u letního obutí o 6,4 metru kratší než se zimními plášti. Třetí sada celoročních gum skončila v porovnání brzdných drah také před zimními, ale za letními koly. Vše bylo jinak, když se zkoušelo brzdění na suché vozovce – slabiny ukázaly celoroční pláště. Na letních stojíte, se zimními ještě jedete Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, jede auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě rychlostí 42 km/h. Dokonce i zimní pneumatiky dopadly při tomto testu o něco lépe než celoroční obutí. Na malou bezpečnost ojetých zimních pneumatik ukázal test, při němž byla zkušební dráha pod vodou hlubokou sedm milimetrů. Auto se starými zimními pneumatikami ztratilo kontakt s vozovkou už při rychlosti 65 km/h. Obě nové sady pneumatik si vedly mnohem lépe. Celoroční pláště jsou sice lepší volbou než jízda s dosluhujícími zimními gumami, ani zdaleka však nejde o optimální řešení. Test tedy jednoznačně prokázal, že nejlepší je střídat podle ročního období letní a zimní pláště. Další test rakouského autoklubu ÖAMTC se pokusil zjistit, jak se mění vlastnosti letních plášťů s jejich stárnutím. Ukázalo se, že po pěti letech už je i málo opotřebovaná pneumatika méně bezpečná než nová. S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru. I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně. ÖAMTC v testu vyzkoušel výrobky od jednoho výrobce, ale s různým stářím. Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety. Všechny testované dezény musely mít hloubku alespoň pět milimetrů. Test se zaměřil na jízdní vlastnosti na mokré a suché silnici. Srovnávala se brzdná dráha, ovládání na mokru a brzdění nasuchu. Výsledky zkoušek ukázaly, že dva a tři roky používané pláště mají sice o něco horší vlastnosti než nové, ale rozdíl ještě není tak patrný. Skok v bezpečnosti přichází u pětiletých a starších plášťů. Automobilové obutí od pátého roku začíná zaostávat významnou měrou za novými pneumatikami. Test ÖAMTC dokázal, že nejlepší vlastnosti si pneumatiky drží jen první čtyři sezony. Pak jejich bezpečnost klesá. A to i když je hloubka dezénu stále ještě vysoko nad zákonnou normou pro letní obutí, která činí 1,6 milimetru. Také na suché silnici potvrdil test úbytek bezpečí s přibývajícím stářím pneumatik, rozdíl však není tak velký jako na mokré vozovce. 2015-03-17 |
automobily-nahradnidily.cz |