09.12.2024 - Provoz dieselu v zimě

Diesel v zimě: Jak zabránit problémům s naftou?

Dieselové motory mají mnoho výhod, nižší spotřebou počínaje a vyšším
... celý článek

02.12.2024 - Jak si poradit se zamrzlým zámkem

Jak si u auta poradit se zamrzlým zámkem nebo dveřmi

Zamrzlé zámky nebo dveře mohou během zimy čas od času postihnou
... celý článek

29.11.2024 - Topení a klimatizace v zimě

Topení a klimatizace v zimě

S příchodem zimy řidiče začínají trápit nízké teploty, mlžení oken a obecně snížený komf
... celý článek

25.11.2024 - Příprava ostřikovačů na zimu

Příprava ostřikovačů na zimu

Péče o ostřikovače je během zimního období zásadní pro zajištění dobré viditeln
... celý článek

22.11.2024 - Jak se správně starat o interiér vozu?

Údržba interiéru v autě

Interiér auta je místem, kde mnoho z nás tráví spoustu času – ať už jde o každodenní dojíždě
... celý článek

22.11.2024 - Jak efektivně používat tempomat?

Jak efektivně využívat tempomat při dlouhých cestách

Tempomat je jedním z nejužitečnějších pomocníků moderního řidič
... celý článek

21.11.2024 - Jak se připravit na dlouhou cestu autem?

Jak se připravit na dlouhou cestu autem

Čeká vás dlouhá cesta autem? Jedete na dovolenou, za rodinou nebo na
... celý článek

21.11.2024 - Jak prodloužit životnost auta?

Jak prodloužit životnost auta

Pro většinu lidí je auto jednou z největších investic a proto je
... celý článek

19.11.2024 - Jak snížit spotřebu paliva?

Jak snížit spotřebu paliva?

Rostoucí ceny pohonných hmot motivují spoustu řidičů hledat způsoby, jak snížit spotřebu
... celý článek

19.11.2024 - Jak pečovat o lak auta?

Jak pečovat o lak vašeho vozidla?

Péče o lak automobilu není jen otázkou estetickou ale také praktickou,
... celý článek

18.11.2024 - Aditiva pro automobily

Aditiva pro auta: Co jsou a jak mohou pomoci vašemu vozidlu?

Aditiva pro auta jsou speciální chemické přísady, které
... celý článek

15.11.2024 - Jak jezdit v zimě?

Jízda po sněhu

Jízda po sněhu je jednou z nejnáročnějších situací, se kterou se může řidič setkat. Aby byla jízda bez
... celý článek

AKTUALITY

14.11.2024 - Co hrozí při překročení hladiny oleje?

Přetlak v klikové skříni

V klikové skříni motoru je určité množství místa, které je přizpůsobeno objemu oleje na ideální hladině. Překročení hladiny oleje má za následek zvýšení tlaku v motoru. Tento tlak může přetížit těsnění a způsobit jeho poškození. Výsledkem mohou být úniky oleje z klikové skříně nebo dalších částí motoru, což vede ke znečištění motorového prostoru a případně i ke ztrátě oleje tam, kde je nejvíce potřeba.

Zpěnění oleje a snížení mazacích vlastností

Princip mazání spočívá v tom, že olej na pohyblivých částech vytváří tenkou vrstvu , čímž snižuje tření a opotřebení. Když hladina oleje přesáhne maximální rysku, může dojít k tomu, že kliková hřídel začne olej míchat a vytvoří z něj jakousi formu olejové pěny. Toto pěnění výrazně snižuje schopnost oleje správně mazat, protože bublinky vzduchu narušují olejový film. To může vést k vyššímu tření, přehřívání a nakonec i vážnému poškození motoru.

Znečištění sacího systému a dalších částí motoru

V případě překročení hladiny oleje může také dojít k tomu, že olej začne prosakovat do sacího systému a dostane se tak až k filtrům či katalyzátoru. Olej může poškodit senzory v sání a zanést kontaminanty do vstřikování, což zhoršuje spalovací proces. Znečištění katalyzátoru olejem může jeho funkci nenávratně poškodit, protože katalyzátor je citlivý na přítomnost olejových zbytků.

Zvýšená spotřeba paliva a snížení výkonu motoru

Při nadměrném množství oleje je motor více namáhán a může mít těžší chod, protože musí překonávat odpor způsobený přebytečným olejem. To může vést ke zvýšení spotřeby paliva, protože motor musí vynaložit více energie na rozvádění oleje a překonávání vyššího tlaku. Následkem toho může být i citelné snížení výkonu motoru, což je zejména znatelné při vyšších rychlostech nebo při zatížení vozidla (například při jízdě do kopce).

Riziko poškození klikového mechanismu a ložisek

Nadměrná hladina olej může rovněž vést k poškození klikového mechanismu, včetně ložisek a klikové hřídele, protože pěnící olej a ztráta mazací schopnosti mohou způsobit, že kovové části budou vystaveny vyššímu tření. Dlouhodobý provoz s přetíženým mazacím systémem může vést k nadměrnému opotřebení nebo zadření ložisek, což je závažná a drahá závada.

2024-11-14

automobily-nahradnidily.cz