Kontrola hladiny oleje se provd otvorem bu po demonti kontroln nebo nalvac ztky nebo otvorem, do kterho je umstn nhon tachometru (napklad Favorit, Felicia). Nalvac ztka je zpravidla umstna na boku skn pevodovky a me mt estihrann nebo tyhrann tvar. Nhon tachometru je ve skni pevodovky umstn shora a proti vypaden jej zajiuje upevovac deska s drkou a otvorem se roubem M6.
Nstrkovm nebo univerzlnm stavcm klem odroubujte nalvac nebo kontroln ztku a do otvoru zasute mrku, kterou si mete vyrobit teba z kousku pevnho drtu nebo kulkatiny. Olej z otvoru me zat vytkat nebo muste na mrce namit, e hladina oleje je hned pod spodnm okrajem otvoru nebo tak, jak doporuuje vrobce (napklad 5 mm pod spodnm okrajem kontrolnho otvoru). Kdy olej vytk, ztku ihned naroubujte zpt, a vm zbyten nevytee ven. Kdy je hladina oleje ni, ne stanovuje vrobce, muste olej doplnit.
U voz, kde se provd kontrola otvorem nhonu tachometru, odroubujte zajiovac roub nhonu a za upevovac desku vysute nhon i s ozubenm ven z pevodovky. Pozor, a pi vysunut nhonu nenapadaj do pevodovky neistoty. Vyndat napklad roub spadl do otvoru pevodovky je velmi obtn, ne-li nemon.
Hladina oleje se udv (u vozu Favorit, Felicia) 4 mm od spodn hrany plastovho ozubenho koleka nhonu tachometru, ale lanko i s ozubenm se asto pi demonti vysune z bowdenu. Proto je lpe vychzet z hladiny oleje v pevodovce. Pevodov olej mus bezpen zakrt dorazovou plochu pro ozuben koleko nhonu, pesnji eeno mus bt asi 2-4 mm nad touto plochou.
Ped vypoutnm oleje si pipravte vhodnou ndobu na olej a oistte okol vypoutc ztky. Nesplete si vypoutc ztku s aretanm roubem! Demontujte ztku a nechte star olej dobe vytci a vykapat, aby vytekly vechny neistoty.
Olej mete vypoutt pes jemn stko, abyste zachytili ppadn pevn neistoty. Na stku mete zachytit drobn lomky ozubench kol nebo synchronnch krouk a mete podle toho zjistit opoteben pevodov skn. Kovov magnetick lomky se zachyt i na magnetu, kter je zpravidla umstn v ztce pevodovky. Podle mnostv zachycench neistot (kovovch upin a pilin) mete usuzovat, jak je opoteben pevodovky. Podle barvy a velikosti vyplavench stic mete provst i podrobn rozbor. Analzu lze provst i ze zachycenho oleje.
erpno z knihy OPRAVY AUTOMOBIL vydan nakladatelstvm COMPUTER PRESS, a.s., BRNOondrej.weigel@cpress.cz.