Vmna motorovho oleje
Vliv kvality oleje
V obecnm povdom automobilist je dlka vmnnho intervalu oleje vtinou 15 tis. km. Mnoz tak v, e pi pevaujcm provozu v mstsk aglomeraci je dobr vmnn interval zkrtit. A sem je vechno v podku. Dal vahy motorist a i nkterch pracovnk autoservis vak jdou podivnmi cestami a do hry se dostv viskozitn tda oleje, syntetick i minerln povaha oleje, a dal aspekty. V nzorech mnohch lid je tak zajmav aspekt tkajc se vrobce oleje - esk olej je vtinou podadn a mlo kvalitn, mus se vymovat dve a jakkoliv zahranin je lep. Nevidte v tom tak trochu t na esk malosti?
O kvalit motorovch olej ji byla v tomto serilu zmnka a tak si jen pipomeneme, e o kvalit motorovho oleje rozhoduje pouze vkonov specifikace a nic jinho. Ani zem vrobce, ani viskozita oleje, ani syntetick i minerln zkladov olej. A navc - kvalita oleje nem vliv na jeho vmnn interval. Ten uruje vrobce motoru a souasn ur minimln ppustnou kvalitu motorovho oleje. Vy vkonov specifikace neprodlou vmnn interval oleje. Vmnn interval je dn konstrukc motoru, nap. kvalitou spalovn paliva, a ne kvalitou oleje.
Vzntov motory
Mnohdy se mi stv, e analyzuji vyjet olej z dieselovho motoru a ten je jet naprosto v podku, je velmi mlo chemicky degradovan a mohl by bt jet dle provozovn. Jedin, co tomu brn, je velk mnostv saz v oleji. Saze vznikaj spalovnm nafty, rozmr jejich steek je velmi mal, piblin desetina mikrometru, a na olejovm filtru se nezachyt. Z toho plyne ponauen, kter me nap. spedin firm provozujc velkoobjemov dieselov motory v kamionech uspoit nemal finance. Nepouvejte zbyten kvalitnj (a tak dra) oleje, ne pedepisuje vrobce motoru. Faktory, kter u dieselovch motor omezuj ivotnost oleje jsou vtinou jinde ne v kvalit oleje. V minulosti omezovala ivotnost olej v dieselovch motorech, tak kvalita nafty, tj. obsah sry v naft. Tento faktor je vak ji del dobu odbourvn stle se zvyujc kvalitou nafty.
Zehov motory
U benzinovch motor je ivotnost motorovho oleje vce zvisl na samotn kvalit oleje. V benzinovch motorech je dky spalovn benzinu a dky jeho vy spoteb oproti naft vy teplota, co m vliv na rychlej chemickou degradaci oleje. Tak se setkvme se stlm zvyovnm objemovho vkonu motor osobnch automobil, mn se charakter provozu, zejmna ve velkch mstskch aglomeracch, protoe provoz je hustj, astji se rozjdme a akcelerujeme. Stejn jako u dieselovch motor se i zde zaaly pouvat EGR ventily recirkulujc vfukov plyny zpt do vlc, mn se systmy vstikovn. To ve m velk vliv na rychlej degradaci oleje a asto se setkvm s oleji z novch motor, kter po doporuenm intervalu vmny vypadaj velmi patn, co sniuje ivotnost motoru.
Kdy mnit motorov olej
Na ivotnost oleje v benzinovm i dieselovm motoru a tedy na vmnn interval m vliv opravdu velmi mnoho faktor a nen jednoduch stanovit optimln kilometrov probh pro urit automobil. Limit, kter doporuuje kad automobilka, je vdy maximln a nemus vyhovovat zrovna provozu vaeho automobilu. Obecn lze ci to, co u jednou eeno bylo: dodrujte maximln vmnn intervaly motorovho oleje a pi astjch jzdch v mstskm provozu nebo se studenm motorem tyto limity zkrate piblin o 20-30 %. Opravdu se to vyplat. Analyzoval jsem olej z novho modernho motoru po 15 tis. km a myslm, e takovch vmn by ten motor nevydrel mnoho. Podobn problm s olejem se pochopiteln neprojev hned, ale urit se podepe na ivotnosti motoru.
Pro uren optimlnho vmnnho intervalu oleje lze jen doporuit, abyste si nechali zanalyzovat v vyjet motorov olej ve zkuebn laboratoi. Na zklad namench vsledk vm kad zkuen pracovnk takov laboratoe me doporuit, zda by jste ml pt vmnn interval zkrtit i zda mte rezervu a mete vyut maximln doporuen interval vmny oleje.
Nakonec jet dv vty o dob pouitelnosti motorovho oleje. Vdy a u vech olej se donedvna udvala doba pouitelnosti v motoru jeden rok, nyn nkter automobilky pro nkter nov motory pipout i dva roky. Nkte motorist si pletou tuto dobu pouitelnosti oleje v motoru s dobou skladovatelnosti oleje v originlnch a uzavench obalech, kter se u dnench motorovch olej udv 4 a 5 rok.