02.04.2025 - Správná péče o disky

Disky kol nejsou jen estetickou záležitostí – jejich správnou péčí prodloužíte jejich životnost a zvýšíte bezpečnost svého vozu. Přináš
... celý článek

27.03.2025 - Kdy je nejlepší čas na servis klimatizace?

I když klimatizaci v autě často řešíme až s prvními letnímy vedry, ideální čas na její servis je právě teď – ještě před nástupem horkýc
... celý článek

20.03.2025 - Jarní doplňky do auta

Jaro je tady a s ním přichází ideální čas na přehled jarních autodoplňků, které by ve vašem vozidle určitě neměly chybět.


... celý článek

25.02.2025 - Jarní údržba automobilu

S prvním oteplením a blížícím se koncem zimy pomalu nastává čas na jarní údržbu vašeho vozidla. 🛠 Na co se tedy zaměřit?
... celý článek

19.02.2025 - Nabíječky autobaterií – mějte jistotu i v mrazu

Zima umí být neúprosná – hlavně pro vaši autobaterii. Pokud nechcete jednoho mrazivého rána zažít při startování nemilé překvapení, mám
... celý článek

11.02.2025 - Jak chránit auto před extrémními mrazy?

Jak chránit auto před extrémními mrazy?

Zima nepolevuje a tak stojí za to si připomenout, jak vaše auto před zim
... celý článek

22.01.2025 - Nejčastější chyby při tankování paliva

Nejčastější chyby při tankování paliva a jak se jim vyhnout

Tankování se může zdát jako rutinní úkol ale i tady
... celý článek

13.01.2025 - Jak vybrat ten správný olej?

Výběr správného oleje: Typy motorových olejů a jak vybrat ten nejvhodnější

Kvalitní motorový olej zajišťuje hladký
... celý článek

Veselé Vánoce a šťastný nový rok 2025

Děkujeme Vám za spolupráci v uplynulém roce a přejeme Vám klidné prožití vánočních svátků a mnoho úspěchů v novém roce.
... celý článek

20.12.2024 - Kontrola tlaku v pneumatikách

Proč je důležité (nejen) v zimě pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách?

Zima je pro automobilisty období
... celý článek

09.12.2024 - Provoz dieselu v zimě

Diesel v zimě: Jak zabránit problémům s naftou?

Dieselové motory mají mnoho výhod, nižší spotřebou počínaje a vyšším
... celý článek

02.12.2024 - Jak si poradit se zamrzlým zámkem

Jak si u auta poradit se zamrzlým zámkem nebo dveřmi

Zamrzlé zámky nebo dveře mohou během zimy čas od času postihnou
... celý článek

Rady motoristům


Nejnovější články Opravy a údržba automobilu

Šnekové řízení - opravy

V okamžiku, kdy se automobil pohybuje po vozovce, jeho kola jsou vystavena mnoha silám a různým nárazům od nerovnosti. Nárazy se pak přenášejí přes spojovací tyče na řízení a v převodovce řízení rázy způsobují opotřebení. U starších automobilů se používaly dva základní typy řízení. Pro tuhé přední nápravy převodka se šnekem a segmentem nebo se šnekem a kolíkem nebo maticová převodka řízení. Každý z těchto systémů má své výhody i nevýhody a pochopitelně jsou různé i závady a možnosti jejich oprav.

Vezmete-li v úvahu celkový provoz vozidla, zjistíte, že nejvíce kilometrů vozidlo najede v přímém směru. Tomu odpovídá i opotřebení převodky řízení, které je největší vždy v tom místě, kde jsou kola v přímém směru. Vzniká zde tedy mrtvý chod - vůle, která je nežádoucí a nebezpečná. Oprava je v tomto případě jednoduchá, stačí vymezit axiální vůli šneku, popřípadě seřizovacím excentrem přiblížit do záběru ozubený segment. Mrtvý chod volantu můžete odstranit jedině zásadní opravou a vymezením vůlí všech ostatních pohyblivých spojů celého kompletu řízení.

Nezapomínejte, že na mrtvý chod volantu mají vliv i vůle v rejdových čepech uložení kola, případně v kulových čepech řízení a pomocných pákových převodech.

Mrtvý chod volantu, to je vůle volantu ve střední poloze, kterou vám mohou kontrolovat technici při kontrole na stanici technické kontroly a kterou musíte absolvovat povinně každé dva roky (nový vůz po čtyřech letech). Zatočíte volant na jednu stranu, např. doleva tak, aby se vám natáčela obě kola. Jakoukoliv jednoduchou značkou si označte polohu volantu a začněte pomalu otáčet na druhou stranu, tedy vpravo. V okamžiku, kdy se pohnou obě kola směrem vpravo, otáčet přestaňte a znovu si poznačte polohu volantu. Úhel otočení volantu mezí vámi označenými body se nazývá mrtvý chod volantu.

Vraťme se ale zpět k opravám jednotlivých částí řízení. Kulové klouby řízení, kterým je zakončena většina spojovacích a řídících tyčí, jsou na tyčích zpravidla našroubovány. Vlivem pohybu celého mechanismu se opotřebovávají. Samotná kulová hlavice je uložena většinou v kulových lůžkách. Celý kloub bývá uzavřen šroubovací nebo nálisovou zátkou. Když je zátka šroubovací, kloub můžete rozebrat a jeho jednotlivé části opravit a promazat. Vetšinou je více opotřebovaná kulová hlavice než její lůžka. V takovém případě je nejlépe zkusit sehnat hlavici novou. Pokud jsou opotřebena lůžka (pouzdra) můžete je zakoupit nová, případně u starých vozů je nechat vyrobit a tepelně zpracovat.

To je ale poměrně drahé. Před montáží nového pouzdra zahlaďte všechny otřepy a ostré hrany na hlavici kloubu a připravte si nové prachovky. Popraskané nebo roztržené manžety ihned vyměňte. Prach, který se do čepu dostane, způsobí jeho zadření a vy se nevyhnete jeho opětovné opravě. Hlavici promažte mazacím tukem, případně vyčistěte maznice a nakonec je všechny promažte tlakovým mazacím lisem. Mazací tuk (např. Madit A 00, Repsol Iberfarm 88) lze ke kloubům dostat i jednoduchým způsobem. Jednoduše stáhněte manžety, čepy vyčistěte a do manžet a čepů vetřete prstem nový mazací tuk. Potom nasuňte zpět manžety a upevněte je sponami tak, aby se mezi kluzné části nemohl dostat prach a vlhkost. U současných automobilů použijte na čepy plastická maziva s přísadou Li nebo Ca mýdel, někdy i s přísadami tuhých maziv ( grafit, molyka) NLGI třídy 2.


Čerpáno z knihy OPRAVY AUTOMOBILŮ
vydané nakladatelstvím COMPUTER PRESS, a.s., BRNO, Informace o knihách:
ondrej.weigel@cpress.cz


Vloženo: 2011-02-18
automobily-nahradnidily.cz     TOPlist